Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av willy52
#1483051
Hejsan/Min Volvo V70 är väldigt svårstartad när man kört och motorn blivit varm.Slår av motorn och gör ett kortare ärende när man ska starta igen så får man gnugga på starten ibland kortare tid ibland ganska lång tid. När den sen startat så går den hur bra som helst, tills i morse då rusade motorn upp vid start i 2500-3000 varv(motor varm) för att sedan börja pendla upp och ner i varv mellan 1500-2000 varv.Slog av tändningen, som tur är var jag hemma på gården.Funderar om någon har nån idè vad som är problem?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1483173
willy52 skrev:Det är en 2,4 140 hk
Det är alltså motorn med elektroniskt gasspjäll och en tändspole till varje cylinder?.
av Erik Å
#1483197
Pendlande/rusande varvtal låter ju som utslitet Marelli gasspjäll, men det borde ju rimligen ha satt en felkod och tvingat bilen i "limp home mode"..?
Men prova att göra rent spjällhuset, när trotteln börjar klibba så kan man få konstiga "ketchupeffekter". Skenande tomgångsvarv kan ju tyda på en vakuumläcka också.
av willy52
#1483891
Bytt tändstift(dåliga) bytt tempgivare(vatten) rengjort spjällhus som faktiskt såg ganska bra ut.Bilen startar nu utan problem å går som den skall göra.Stort tack till dom som brytt sig.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]