Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zatr
#6755
Hej!

När ska man byta kamremmen på en V70 GLT -00 / gamla modellen?

Ska man köpa hela satsen eller bara remmen?

Och. Om man är händig, klarar man att göra det själv eller krävs det speciallverktyg?
av andezon
#6773
16000 mil. man skall alltid byta hela satsen och det är klart att du klara det själv!
av CTS
#6783
om jag inte har helt fel så är det vid 12000 mil den ska bytas . byter volvo så har du garanati på jobbet :D
Användarvisningsbild
av Lindepär
#6812
Det är vid 12000 mil. Jag hade nyligen min V70 -98 på 12000 milaservice och då var det kamremsbyte.
av Zatr
#6824
Jag har ringt Volvo. För V70 GLT 99-00 170 hk gäller 15000 mil.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6856
De första med 2000 mils serviceintervall, 99-01, hade ett oljebyte efter de första 1000 milen, så servicarna hamnade på ojämna tusental. 3000, 5000 osv. Därför 15000 mil.

Sen togs oljbytet bort och det blev service på 2000 mil från början. Kamremsbyte på 16000 mil

Gamla V70 -98 är 12000 mil.

Gamla/nya V70 är lite luddigt också, 99 kom en ny generation motorer (rundare kamremskåpa och ingen gasvajer) så det som har med motorn att göra blir samma som nya V70, även om det är den gamla karossen.
av Zatr
#6870
Aha!
Är det därför jag fick uppge reg nr och dessutom fick vänta några minuter innan de svarade. Jag kollade med två verkstäder. Fick samma svar.
av Gabber
#6945
står inte det i din lilla fina bok som antagligen ligger i handskfacket? Byt inte själv det kan bli väldigt dyrt.
av Zatr
#6971
Hmm.
Det står där. Tänkte inte på detta.
av el-anders
#7031
Jag tycker att dom är knöliga att byta på, svårt att se att vevaxeln ligger rätt eftersom man måste titta uppifrån och inte kan komma nära med ansiktet nere vid lilla drevet.
Ok, jag har passerat 40 så synen är ju inte på topp. Funderar på att köpa Volvos "pryl" som man stoppar nånstans i blocket för att hålla vevaxeln i läge. Nån som har köpt den ? Var den dyr i så fall?
Dessutom tycker jag att märkena i kamkåpan är lite "inte alldeles lätt att veta att man är på rätt kugg".
Min kompis på Volvokonstruktion är förvånad att man byter rem utan att man stoppar in specialjärnet bak i skårorna i kammarna och justerar kamhjulen efter byte, det tycks ha varit deras tanke när de konstruerade motorn att man skulle göra det alltid.
Men då får man ju lägga på en timme på jobbet och vem vill betala det ?Volvo tar bra betalt redan nu för bytet.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]