Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuffarKalle
#1484214
För att en motor ska fungera krävs det bränsle, kompression och gnista vid rätt tillfälle. Om du inte kan få ut någon felkod behöver du felsöka på det gamla hederliga sättet När motorn inte vill starta, kolla om du har bränsletryck och gnista. Kompression får vi väl utgå ifrån att du har eftersom den ändå vill fungera som kall. Antar att du inte har någon bränsletrycksmätare för att se om du får upp tillräckligt tryck för att spridarna ska öppna men samma här att eftersom den fungerar som kall borde du ha tillräckligt tryck även som kall.
En annan sak som slår mig när jag sitter och skriver är om ventilerna öppnar så att du får in någon luft och ut några avgaser. Det är ju oljetrycksventiler så om oljan är gammal kanske ett oljebyte kunde vara att rekommendera.
Jag skulle köra bilen så att den vart varm och sedan stänga av den. När den sedan inte vill starta skulle jag:
* Kolla om bränslepumpen går när du slår på tändningen. Om du har tillräckligt tryck startar inte pumpen men det kan du åtgärda genom att släppa på anslutningen emot railen och släppa ut trycket. Då ser du också om du har tillräckligt tryck. Men passa ögonen.
* Kolla om det kommer någon gnista på tändstiften. Kanske enklast att först kolla om det kommer någon ström in ifrån tändspolen in i fördelardosan och om det gör det sedan gå vidare till tändstiften. Om du gnuggar runt motorn lite innan du tar upp tändstiften ser du även om tändstiften är blöta vilket i så fall indikerar att det kommer bränsle.
* Om du har både bränsletryck och gnista, byta motorolja.
Om inget av det här hjälper måste du nog försöka få ut några felkoder för att inte fortsätta famla i blindo.

Lycka till.

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]