Sida 1 av 1

Engine Control module

Postat: fre 24 dec 2021, 02:21
av woodpile
Funderar på en sak. Jeg bor i Thailand. Har en S70 T5 1998. Motorkod B5234T2. Dette er 218 HP versjonen.
Leste et sted,at det er samme motor som B5234T3 med 240 HP.
Forskjellen er engine module på disse
Så om jeg da byter til engine modul fra en S70 T5 med B5234T3 240 HP
Vil jeg da få samme antall HP i min B5234T2 ?
Har en mistanke om at det inte er så enkelt :-D

Re: Engine Control module

Postat: fre 24 dec 2021, 14:07
av Lucif3r
T2 har väl mindre turbo vad jag minnas. Och mindre laddtryck. Så det tror jag inte fungerar speciellt optimalt.

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 00:55
av SubMarine
Enl nedan källa så är det bara mjukvaran som skiljer mellan B5234T2 och B5234T3. Hårdvaran är samma.
https://www.volvoclub.org.uk/tech/Turbo ... Series.pdf

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 01:31
av Lucif3r
Ohhh..... Jag som läste helt fel, tyckte det stod B5204T2 :oops:

Intressant dokument det där dock... Det påstår att B5204T3 ska ha högre laddtryck än B5234T3, vilket inte är sant... bägge har 0.8, och nog för att B5234T3 uppnår max laddtryck senare än B5204t3, men att det ska skilja hela 2100rpm mellan dom låter lite väl mycket..? max laddtryck vid 3krpm för B5204T3 är tämligen spot-on dock.

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 08:06
av frasse4
Om jag ska vara ärlig tror jag inte du märker så stor skillnad mellan 218 och 240 hk. Om länken ovan stämmer har båda 330 Nm upp till 4500 rpm. Det kan ju finnas andra delar i programvaran som skiljer, som bättre optimering mot varmt väder eller liknande. Sedan sitter ju immobilizern i boxen på en 98:a så man lär byta nycklar eller koda om. Kul för övrigt att höra, jag har en 850 Turbo i Thailand också.

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 12:56
av Lucif3r
frasse4 skrev:Sedan sitter ju immobilizern i boxen på en 98:a så man lär byta nycklar eller koda om.

Mnjaaaeeee..... Inte riktigt... Immon är en egen enhet, styrboxen lyssnar bara efter en "ok" eller "inte ok"-signal från immoboxen. Så det går faktiskt byta boxar i 96-98. 99 flyttade dock hela immo-systemet in i styrboxen, och då lär det programmeras om.

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 14:47
av MarcusJ
frasse4 skrev: lör 25 dec 2021, 08:06Sedan sitter ju immobilizern i boxen på en 98:a så man lär byta nycklar eller koda om. Kul för övrigt att höra, jag har en 850 Turbo i Thailand också.
Nej, den är separat.
Jag köpte en begagnad chippad ECU till min S70 2.5T, var bara att byta rakt av.

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 15:48
av woodpile
Interessant lesing. Takker for svar..
Har byttet fra hvite dyser til Grønne S60R dyser.
Bilen har varit his et tuning firma i Bangkok for å optimere ECU mot dysene. Men har nå fått motor lampe . Men merker ikke noe på bilen . Så må vel lese av feilkoder. Noen som vet om en ECU som er tunet for salg? Skal til Norge i Mars. Bilen har gått 220 000 km og hatt 2 eiere.

Re: Engine Control module

Postat: lör 25 dec 2021, 15:52
av woodpile
20211216_181403.jpg
20211216_181403.jpg (76.08 KiB) Visad 1283 gånger
1638670793865.jpg
1638670793865.jpg (1.56 MiB) Visad 1283 gånger
received_645481286811697.jpeg
received_645481286811697.jpeg (67.79 KiB) Visad 1283 gånger

Re: Engine Control module

Postat: lör 08 jan 2022, 14:30
av Amos820
Läcker! 👍