Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krelb
#1477243
Hej! Håller på att byta kylare på min V70, allt flöt på riktigt bra tills jag skulle lossa sista två skruvarna som håller kylaren.
Då lossnade svetsmuttern, den runda på bilden, ifrån fästpunkten. Vilket så klart medför att den bara går runt.

Känns inte som det är helt ovanligt då den lossnade när jag drog med litet spärrskaft, typ 7cm handtag i en bråkig ställning.
Men frågan är nu, finns det något smidigt sätt att få loss den eller är det kapen som gäller?
Få dit ny är ju mindre bekymmer, lär ju förhoppningsvis inte behöva byta kylaren igen på denna bil, så det är ju bara sätta vanlig mutter sen och vara två som skruvar åt eller låsa med tång. Bild
Bilagor
20211204_192012.jpg
20211204_192012.jpg (3.19 MiB) Visad 797 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1477261
Precis, du för hitta på något som kan gripa tag i och hålla i svetsmuttern. Det är typ enda alternativet förutom kapen... Eller svets, givetvis.
Om kylaren ändå är skrot skulle du ju kunna knäcka fästena på kylaren också(dom är ju i plast så..), så du får den ur vägen för bättre åtkomst.

Problemet du kan stöta på dock är att iom att bulten sitter så pass fast i svetsmuttern att svetsmuttern lossnade, kanske du inte kan få tillräckligt bra grepp om den för att hålla emot. I ett sådant fall så får du vackert försöka kapa av bulten.
av Krelb
#1477263
Jo, svetstången hjälper, men det går segt. Muttern sitter som fasen. Håller mest tummarna för att andra inte lossnar också. Förarsidan går ju att komma åt med både tång och kap, men passagerarsidan är desto värre.
av Krelb
#1477274
Passagerarsidan gick bra som tur var. Nu är det bara den huvudvärken kvar med den andra. Finns det någon med batteridriven kap i krokarna runt Solna så är ni välkomna på lite lördags-kul :D
av Krelb
#1477278
Fick loss den nu, svetstången gjorde susen tillsammans med ordentlig rengöring av de synliga gängorna och en lagom skräll motorolja så den fick lite smörjning när den fick in nya gängor.

Återmontering borde vara enklast med att bara sätta mutter med låsbricka tänker jag.

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]