Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1476986
Det blir gegg och kladd i kylsystemet, som nästan alltid sätter sig i just värmepaketet(täta celler, antar jag). Brukar gå hand i hand med lite sisådär dålig kylarvätskebyte, vilket många verkar tro inte behövas på bilar.

Ibland kan det räcka med att spola igenom hela systemet med en vattenslang, ibland inte...
av Erik Å
#1477001
Brädutblåsen är lite luriga, har man fördelningsvredet på AUT så är de stängda rätt länge efter en kallstart. Ut pyser bara lite kall luft som ligger kvar i kanalerna. Ställ vredet på kl 11 för att blåsa igenom och värma upp kanalerna.. annars får man inte en rättvisande bild av lufttemperaturen.

Undrar om man skulle vinna något på att isolera slangarna till värmepaketet i motorrummet?
av Erik Å
#1477290
Tusan.. jag hör faktiskt ett svagt sörplande ljud från värmepaketet när motorn kallnar trots att både paket och o-ringar är nya..
Sörplandet skulle ju bekräfta misstanken att luft sugs in vid o-ringarna och skapar en luftficka i värmepaketet som gör att vätska bara flyter genom en del av kanalerna.
Eller kan det vara evaporatorn som sörplar men den borde väl rimligen vara tyst när AC:n inte varit igång? :oops:
Varför finns ingen backventil i övertycksventilen på exp-kärlslocket så att man slipper få vakuum i systemet under avsvalning..?

Prova det här:
1. Öppna locket på exp-kärlet en aning så att det inte blir helt trycktätt. Den extra marginal till kokning som 0.5 bar övertryck ger behövs förhoppningsvis inte under svensk vinter
2. Varva ur motorn (varmkörd förstås) så att vattenpumpen går upp på fullt flöde och spolar ut eventuell luft ur värmepaketet..

Jag ska se om man kan montera ett T-rör på avluftningsslangen uppepå exp-kärlet och sen sätta en backventil på T-röret så att det inte kan bli undertryck i systemet..
Vad gör man inte för att få bättre värme, värt att prova :party:

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...