Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TorpareHedlund
#1476815
Köpte i somras på mig en V70. Nu när temperaturen legat på mellan -24 och -15 så tycker jag att det är extremt klen värme i bilen. Tempmätaren står normalt och det blåser lite värme men på tok för klent för att vara en Volvo. Barnen vill inte ens åka I min bil längre... Någon som har några tips var jag ska börja?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1476834
Dåligt luftflöde/ blås pga av att nått luft spjäll inte öppnar som det ska?.
Igensatt kupefilter blir det med dåligt luftflöde/blås ut av?.
Fläkten snurrar som den ska om inte samma som ovan dåligt luftflöde/blås?.
Sen har vi ju igensatt värmepaket.
av TorpareHedlund
#1476838
Öppnade nu och kollade kupéfiltret och det såg okej ut. Hade ett nytt så jag passade på att sätta dit det i alla fall då. Tror inte att det sitter i det. Är det jävligt att lufta dessa om man skulle ha lånat ett garage och provat koppla lös slangarna på värmepaketet och spolat ur det då? Tänkte lutning vid återfyllning. Eller finns det någon luftnippel på värmepaketet? Kupéfläkten drar ju på så fort bilen når arbetstemp i Auto-läge. Luft kommer men onormalt sval i mitt tycke. Fler tips?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1476852
Temperatursensor till klimatanläggningen?
Eller yttertemperaturgivaren? Vilken yttertemperatur visar färddatorn?
Köp en garanterat bra termostat (inte dyrt) och byt (inte svårt). Då har du enkelt uteslutet en möjlighet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1476870
Om du drar på värmen på max, blåser det ordentligt varmt då eller fortfarande alldeles för lite? Om det fortfarande är för lite kan vi utesluta tempsensorer, och felet ligger troligen mer åt det "mekaniska" hållet.
T ex, blandningsspjäll som inte öppnar, igensatt värmepaket, kass termostat(vilket dock borde påverka uppvärmingen av motorn, men inte säkert... det är inget precisionsinstrument direkt) osv.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1476944
Jag bytte termostat på min gamla 99:a tycker det gjorde bra skillnad i kupevärme. Köpte ny på volvo :-)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1476963
Ingen som har erfarenhet av luftfickor, som trådskaparen delvis frågar efter, iom frågan om ev problematik efter tömning av kylsystemet?

Jag är inte helt säker, men har för mig min första bil ca 25år sedan, behövde trycksättning med tryckluft på expansionskärlet efter att jag bytt kylare, jag gav upp & lämnade in till verkstad till sist,
när jag fick dåligt med kupevärme.
av TorpareHedlund
#1476979
Oj kul med många svar i min tråd. Tack! Ska försöka svara på alla frågor. Utetermometer visar som den ska. Bilen håller en helt okej arbetstemp enligt mätaren (visaren på mitten). Vrider jag upp båda vreden på max (röd utan siffror) så går fläkten upp på högsta fart med det blåser ljummet på sin höjd. Tycker att det blåser kallast i mittenutblåsen ovanför värmereglagen trots att jag har stängt friskluftsspjället dit på reglaget till vänster om dom. Funderar på om jag kanske måste byta värmepaketet... Det kan ju ha geggat igen efter 40 tusen mil. Finns det något bra och enkelt sätt att se över alla dessa elstyrda spjäll innan man beställer ett nytt värmepaket? Bytte som sagt kupéfiltret igår och det gjorde ingen skillnad. Idag var det inte så kallt ute (-16) så det var liiiite varmare i bilen men långt från ok. Jag har haft många bilar och så här mycket har jag inte frusit på länge :x
av Erik Å
#1476980
Som du frågade, det finns ingen luftnippel på värmepaketet. Luften är tydligen tänkt att spolas ur av sig själv. Antar att det går bättre om man varvar ur motorn.
Jag fick ta till vakuumsugning för att få ur sista luften efter att jag bytte värmepaket
Nån här hade problem med att värmpaketet sätts igen med skräp som uppenbarligen cirkulerade i kylsystemet efter ett motorbyte. Blev bättre efter spolning men sattes igen på nytt.
Här är mina egna vedermödor viewtopic.php?f=16&t=154080

Det känns som om värmen har blivit lite sämre denna vinter, funderar på att backspola värmepaketet.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]