Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477048
Jag tror jag lugnar mig till våren, jag får bara köra min julgran 1mån till, sen blir det påtvingad vinterförvaring i 4 månader på jobbet.
( Min BRF har handlat upp balkongbyte, med den idiotiska innebörden att de ska ha fri tillgång till BRF’ens parkeringar under 4månaders entreprenadtid).
#1477088
Du skulle ju kunna lyfta ett framhjul i taget och rotera det med tändning på för att se om hastighetsmätaren visar rimligt och stabilt värde. Tänk bara på att stänga av TRACS/STC om du använder motorkraft, annars kan bilen hoppa av domkraften. Kör man länge med bara ett hjul roterande så blir det ABS-felkod men den brukar försvinna av sig själv när man kört vanligt några mil..
Min -00 har en annan ABS-styrenhet än -99; hastighetsmätaren mäter medelvärdet av frekvensen från vänster och höger pulsgivare. Ända tills den inser att en givare inte ger någon signal alls, då tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren tar signal bara från den "friska" givaren. Alltså hoppar hastighetsmätaren då upp till det dubbla.. Har ingen aning om -99 gör likadant.
Sen har väl den äldre generationen av ABS-styrenhet ofta problem pga dåliga lödningar, kan ju vara något sådant också..

Det kan vara klokt att rengöra "nosen" på ABS-givarna. Kanske var det detta som löste mitt problem..
Det sitter en magnet i givarna och fastnar det rostflagor på nosen så blir de blinda för tänderna på kuggkransen

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]