- tis 30 nov 2021, 18:37
#1476566
Hej!
Skall försöka göra en lång historia kort. Jag köpte en Volvo 850 1997 nu i somras, bilen såg extremt fin ut och såldes utav ett par i 60 årsåldern och med endast två ägare. Provkörde den och upptäckte att lambdalampa lyser och prutade ner den till 10.000kr från 14.000kr. Jag körde sen iväg och efter 2km ryker bromsarna men den lyckas släppa lite så jag tar mig hem. Märker nu även att det knackar ifrån en drivaxel. Första månaden byttes detta:
Drivaxel, motorbussningarna, olja och oljefilter, luftfilter, tändstift, luftmassemätare, fördelarlock och rotor, tändkablar, bromsskivor och belägg, bilen fick även åka bärgningsbil på semestern då bränslepump la av som sedan byttes utan att byta filtret, så väl hemma så byttes även filtret som var rejält dåligt.Lambdalampa fortsätter att lysa och en kompis felsöker och upptäcker då att det visar att den tänder ojämnt( efter det som vi bytte alla tänddelar). Och den har lyst sedan dess med div olika symtom på motor osv men går bra ändå, skall laga upp detta på fredag är tanken på en verkstad. Idag är det vinter ute och jag upptäcker att bilen saknar ABS ?? Ingen lampa eller felkoder finns på detta. Även med tändningen på så finns ingen lysande ABSlampa. Finns denna bil utan? Ser ut att sitta ABS styrenhet. Upptäcker även att motorn inte blir varm nog,kan dem ha plockat ut termostat eller är detta vanligt på 850? Ja detta slutar aldrig krångla, den klunkar bak och är en aning låg så antar att fjädrar o dämpare o deras moster skall bytas snart med. Lagt snart 30.000kr i reparation på den och som skrivs så är den långt ifrån redig..nu känns det som man inte kan dra sig ur utan måste laga allt. Denna bil måste ha varit oservad många år då allt varit katastrof, satt olika tändstift tex haha ratten satt snett.Säkert har man varit för snål när termostaten gick sönder så man bara tog bort den. Sitter en lapp som intygar byte utav kamrem på bilen men jag börjar undra nu om det är gjort, skall ha gjorts för 2000mil sedan. Kan även säga att jag köpte bilen helt nybesiktad hur nu det är möjligt med alla dessa fel, gummit på Drivknuten var bara ett trassel och det saknades kulor i lagret, även bromsarna borde ha varit ett problem, även ABS.
Skall försöka göra en lång historia kort. Jag köpte en Volvo 850 1997 nu i somras, bilen såg extremt fin ut och såldes utav ett par i 60 årsåldern och med endast två ägare. Provkörde den och upptäckte att lambdalampa lyser och prutade ner den till 10.000kr från 14.000kr. Jag körde sen iväg och efter 2km ryker bromsarna men den lyckas släppa lite så jag tar mig hem. Märker nu även att det knackar ifrån en drivaxel. Första månaden byttes detta:
Drivaxel, motorbussningarna, olja och oljefilter, luftfilter, tändstift, luftmassemätare, fördelarlock och rotor, tändkablar, bromsskivor och belägg, bilen fick även åka bärgningsbil på semestern då bränslepump la av som sedan byttes utan att byta filtret, så väl hemma så byttes även filtret som var rejält dåligt.Lambdalampa fortsätter att lysa och en kompis felsöker och upptäcker då att det visar att den tänder ojämnt( efter det som vi bytte alla tänddelar). Och den har lyst sedan dess med div olika symtom på motor osv men går bra ändå, skall laga upp detta på fredag är tanken på en verkstad. Idag är det vinter ute och jag upptäcker att bilen saknar ABS ?? Ingen lampa eller felkoder finns på detta. Även med tändningen på så finns ingen lysande ABSlampa. Finns denna bil utan? Ser ut att sitta ABS styrenhet. Upptäcker även att motorn inte blir varm nog,kan dem ha plockat ut termostat eller är detta vanligt på 850? Ja detta slutar aldrig krångla, den klunkar bak och är en aning låg så antar att fjädrar o dämpare o deras moster skall bytas snart med. Lagt snart 30.000kr i reparation på den och som skrivs så är den långt ifrån redig..nu känns det som man inte kan dra sig ur utan måste laga allt. Denna bil måste ha varit oservad många år då allt varit katastrof, satt olika tändstift tex haha ratten satt snett.Säkert har man varit för snål när termostaten gick sönder så man bara tog bort den. Sitter en lapp som intygar byte utav kamrem på bilen men jag börjar undra nu om det är gjort, skall ha gjorts för 2000mil sedan. Kan även säga att jag köpte bilen helt nybesiktad hur nu det är möjligt med alla dessa fel, gummit på Drivknuten var bara ett trassel och det saknades kulor i lagret, även bromsarna borde ha varit ett problem, även ABS.