Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problemfordon
#1477004
Nu har jag hämtat bilen från verkstad. 4 fulla A4 sidor med felkoder. Ang lambda så var det väll ca 2 utav dem sidorna, flera sensorer osv osv. ABS visade på en sensor och ABS pumpen. Utöver detta var en hastighetssensor sönder och farthållaren hade ett fel med. Så han släckte allt och så ska jag köra tills det tänds igen och så kikar han nästa vecka igen så får vi se. Får väll börja att se vad det är för fel på lambda om det är värt att lägga ner mer pengar för att fixa den. Alt är väll annars att köra tills nästa besiktning och skrota den, känns ju väldigt synd då så mycket är bytt och den är så fin i skick att titta på. Eller så får jag försöka byta in den någonstans hos nån handlare. Vad hade ni gjort?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1477068
Har du fel på ABS'en fram så har du även fel på "hastighetssensorn", det är liksom samma sensor ;-)
Att farthållaren spottar ut felkod beror också på ABS'en, iom. att hastigheten tas från den.

Det vore dock kul att se dessa koder dock........ 85x70 har liksom inte ens så många diagnoskoder i sitt system att det skulle kunna fylla 4 A4 papper :-D
av Malmstroem
#1477087
Jag har haft en 850 -97. Det var en bra bil när jag ägde den.

Jag gjorde service och de reparationer jag behövde själv på den. Det blev därmed ett billigt bilägande.

Om du inte kan skruva själv så skulle jag haft kvar den tills det blev någon dyr reparation och då sålt / skrotat bilen. Jag tror inte att du får så pass mycket från en handlare att det är värt att byta innan. Är du nöjd med bilen finns det ingen orsak att byta i förtid. Däremot kan bilen bli dyr i drift om den ska in på verkstad ofta -- och då finns det i min värld ingen orsak att behålla den.
av Erik Å
#1477106
Problemfordon skrev: fre 03 dec 2021, 13:02 .. ABS visade på en sensor och ABS pumpen. Utöver detta var en hastighetssensor sönder och farthållaren hade ett fel med...
Flera av de där felen kan hänga ihop med sönderrostade ABS-kransar. Väldigt vanligt fel när bilarna passerar 20 års ålder.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1477119
Malmstroem skrev: fre 03 dec 2021, 20:38Om du inte kan skruva själv så skulle jag haft kvar den tills det blev någon dyr reparation och då sålt / skrotat bilen. Jag tror inte att du får så pass mycket från en handlare att det är värt att byta innan. Är du nöjd med bilen finns det ingen orsak att byta i förtid. Däremot kan bilen bli dyr i drift om den ska in på verkstad ofta -- och då finns det i min värld ingen orsak att behålla den.
850 har börjat få samlarvärde, så det kan absolut vara idé att behålla om den inte är rostig och motor/växellåda är i gott skick. Givare/sensorer och elfel är lite i en annan härad.
av Problemfordon
#1477478
Blev rätt Depp på bilen efter verkstadsbesöket så jag åkte faktiskt och köpte en annan bil utan fel( mig veterligen) som hade nya däck o nyservad o klar. Orkade lixom inte fortsätta punga ut tusing efter tusing, kändes som det aldrig tog slut. Så får fundera vad jag ska göra med Volvon hur man som mest får ut något för den:) men önskar knappt min värsta fiende bilen känns det som nu haha
Men som tidigare skrev så börjar väll värdet öka snart på dem om dem är fina kaross o maskin

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder