- mån 29 nov 2021, 06:31
#1476324
Hej,
Jag har ett bekymmer med min Volvo S70 -00 (140hk 21000mil) när det är kallt ute. Kallare än -10C.
Felet försvinner då man kört mer än 1 timma och bilen är riktigt genomvarm men fram tills dess så har bilen stora problem att hitta tillbaka till tomgångsvarv då gasen släpps. Exempelvis vid korsningar osv.
Är man inte redo med gasen när man rullar in till en korsning så är det stor risk att bilen dör, det vill säga att varvtalet går ner så pass långt att motorn stannar. Som sagt är man bara redo på gasen och undviker att släppa ner motorn till dessa låga varv så ligger sedan tomgången precis där den ska utan bekymmer. Det är alltså vid gassläpp kombinerat med kyla som problemen uppstår.
Var ska man tänka sig börja felsöka?
Jag har ett bekymmer med min Volvo S70 -00 (140hk 21000mil) när det är kallt ute. Kallare än -10C.
Felet försvinner då man kört mer än 1 timma och bilen är riktigt genomvarm men fram tills dess så har bilen stora problem att hitta tillbaka till tomgångsvarv då gasen släpps. Exempelvis vid korsningar osv.
Är man inte redo med gasen när man rullar in till en korsning så är det stor risk att bilen dör, det vill säga att varvtalet går ner så pass långt att motorn stannar. Som sagt är man bara redo på gasen och undviker att släppa ner motorn till dessa låga varv så ligger sedan tomgången precis där den ska utan bekymmer. Det är alltså vid gassläpp kombinerat med kyla som problemen uppstår.
Var ska man tänka sig börja felsöka?