Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hedas
#1476324
Hej,

Jag har ett bekymmer med min Volvo S70 -00 (140hk 21000mil) när det är kallt ute. Kallare än -10C.
Felet försvinner då man kört mer än 1 timma och bilen är riktigt genomvarm men fram tills dess så har bilen stora problem att hitta tillbaka till tomgångsvarv då gasen släpps. Exempelvis vid korsningar osv.

Är man inte redo med gasen när man rullar in till en korsning så är det stor risk att bilen dör, det vill säga att varvtalet går ner så pass långt att motorn stannar. Som sagt är man bara redo på gasen och undviker att släppa ner motorn till dessa låga varv så ligger sedan tomgången precis där den ska utan bekymmer. Det är alltså vid gassläpp kombinerat med kyla som problemen uppstår.

Var ska man tänka sig börja felsöka?
av Erik Å
#1476327
Jag skulle ha börjat med att göra rent i gasspjället. Ta loss gummislangen och torka rent med en trasa fuktad med t-sprit. Med tändningen av kan man peta upp spjället med fingret och torka rent runt kanterna. Blöt inte på så mycket att det kommer in i lagren bara..
Som nästa steg skulle jag lossat batterikabeln (tändning av förstås) och väntat några minuter för att nollställa adapteringen. Verkar som om adapteringen kan låsa på konstiga tomgångsvärden.
Kolla också att förvärmningen inte har fastnat på varmluft: när du åkt en sväng, öppna huven och känns på luftfilterboxen. Den ska kännas sval, inte varm! Och inte iskall heller, förvärmningen bör ligga typ 10-20 grader..
Just ja, gummislangen till map-givaren spricker sönder efter 20 år. Titta efter en tunn (ca 7mm) gummislang som går från framsidan av insuget till MAP som sitter gömd bakom plastkåpan ovanför kylaren..

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]