Sida 1 av 1

Gasspjället Volvo s70?

Postat: tor 18 nov 2021, 00:33
av Murw666
Tjenare! Min ets lampa lyser i bilen, den skickar på alldeles för mycket bensin. Runt 1,8-2 liter milen. Vad ska jag göra? Behövs det ett helt nytt gasspjäll eller funkar det att bara rengöra det? Är absolut ingen som skruvar med bilar, så därför vänder jag mig till er. Åker väldigt mycket bil, blir lite dyrt med 2 liter milen och ett bensinpris på 18.50kr :-/

Tacksam för alla svar! Mvh en som håller på att bli pank..

Re: Gasspjället Volvo s70?

Postat: tor 18 nov 2021, 01:18
av Lucif3r
2l/mil? Då borde lambdan skrika halsen av sig.... Ta och få felkoder utlästa så blir det lite lättare..

Re: Gasspjället Volvo s70?

Postat: tor 18 nov 2021, 13:23
av SubMarine
Fel på gasspjället leder inte till ökad bränsleförbrukning. Däremot kan andra saker än gasspjället tända ETS-lampan. Jag skulle förvänta mig att du även har en tänd motorlampa med den förbrukningen.

Re: Gasspjället Volvo s70?

Postat: tor 18 nov 2021, 13:55
av Erik Å
Är det fel på spjället så kan motorstyrningen hoppa in i "limp home mode" och då behöver inte emissionskraven uppfyllas. Men då tillåts bara "krypfart" och motorlampan kommer definitivt att lysa..

Re: Gasspjället Volvo s70?

Postat: tis 23 nov 2021, 01:27
av Murw666
SubMarine skrev:Fel på gasspjället leder inte till ökad bränsleförbrukning. Däremot kan andra saker än gasspjället tända ETS-lampan. Jag skulle förvänta mig att du även har en tänd motorlampa med den förbrukningen.
Nope det är ingen motorlampa tänd, i dag när jag körde stod det 15liter per 100km, ibland är det mer och ibland mindre. Men vad är det första man ska göra då för en som är okunnig inom området? Ska jag kolla gasspjället, lambdan? What to Do?

Re: Gasspjället Volvo s70?

Postat: tis 23 nov 2021, 01:42
av Erik Å
Orsak #1 till hög bränsleförbrukning brukar vara anliggande broms pga kärvande bromsok (står t.o.m. som tips i handboken!).. Och sen lågt däcktryck.
De flesta fel på motorn och lambdareglering borde sätta felkod.
Utom möjligen om tempgivaren är fel så att styrelektroniken ständigt tror att det är kallstart. Går temp-mätaren upp som den ska?
Dålig kompression vet förstås datorerna inte något om heller :P
Luftförvärmningen har en tendens att fastna i läge varmluft när termostaten i blandningsspjället åldras. Höjer bränsleförbrukningen men bara måttligt.
Går enkelt att kolla genom att snabbt öppna huven och känna på luftfilterboxen när man åkt en sväng en kylig dag. Den ska kännas sval, inte varm! Turbo har ingen förvärmning.