Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1473396
Nån som har en bra ide varför tomgången ibland landar på 1100 rpm i stället för normala 880?
V70 mk 1 -00, B5244S2. Går helt perfekt i övrigt. Helt varmkörd, hade gått 40 minuter långsam landsvägsåkning denna gång det hände.
När det hände i somras så gjorde jag rent spjällhuset, ingen skillnad. Men efter ett tag försvann problemet av sig själv.
Misstänker vakuumläcka i bromsservot, provade att peta på bromsen i dag men varvtalet låg stabilt på 1100 ändå
Kanske läge att prova lossa evap-slangen från insuget och plugga nippeln? Tempmätaren fungerar helt normalt.
Eller ska man rentav lyfta batteripolen och nollställa lambdaadapteringen? :P
Jag justerade faktiskt bränslet nyligen till mindre andel E85 pga prisbilden.. Men den har gått minst 10 mil sen dess, borde ju ha hunnit adaptera?
av Erik Å
#1473409
Nä, har dessvärre ingen fungerande läsare längre. Men motorlampan är ju släckt, den borde väl tändas om det poppar upp någon felkod till motorstyrning eller avgasrening?
Ska prova göra en hård reset i morgon (power cycle)
av SubMarine
#1473423
gubbstrutt skrev:Gaspedal givare kan det vara där det knasar?.
Då borde det definitivt finnas en felkod samt även tända motorlampan. Sitter dubbla givare för att kunna detektera fel.

Är felet permanent nu eller kommer- och går det?
av Erik Å
#1473429
Hoppsan, i dag låg den på 12-1300 när jag åkte till jobbet, det har jag inte sett förr. Inget händer om jag "bråkar" med gaspedalen, typ lyfter underifrån. Känns mer som vakuumläcka eller adaptering. Ska prova reset innan jag åker hem.
av Erik Å
#1473482
Reset (batteri bortkopplat 1 min) skickade ner tomgången till ca 950 rpm. Ganska ok men lite mer än väntade 880.. vet ju inte hur exakt varvräknaren visar
E85 (E75) går inte att åka på längre i alla fall (såg jag i syne? 18.98 på k-circle medan E10 "bara" kostar 18.29) så det är lika bra att adaptera på E10..
av Amos820
#1479060
Blev det permanent ordning på detta? Har samma fel, fast lite värre - min tomgång ligger allt som oftast på 1400 varv. B5252S, -96.

Har inte gjort någon som helst felsökning än, tänkte kolla här först om det är ett vanligt bekymmer ;)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1479152
Amos820 skrev:Blev det permanent ordning på detta? Har samma fel, fast lite värre - min tomgång ligger allt som oftast på 1400 varv. B5252S, -96.

Har inte gjort någon som helst felsökning än, tänkte kolla här först om det är ett vanligt bekymmer ;)
Du har inte samma motor som Erik har. Han har elektroniskt gasspjäll det har inte du. På din är det wirestyrt gasspjäll.
Du har en tomgångsmotor/ ventil som styr tomgången. Det kan ibland hjälpa att göra rent o smörja upp den eller så får man byta. Kan även vara att det tar tjyvluft nånstans mm.

Här är Bosch numret på ventilen 0280 140 516 om det blir läge för byte.

Kolla om du får ut nåra felkoder det är väl en 850 du har vet inte om uttaget sitter i bilen eller om du får kolla blinkkoder från motorrummet. Tabell för felkoder står i denna forums del om du råkat missa det

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking