Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1472214
Har ett periodiskt fel som yttrar sig så att när man haft på värmen ett tag så låser sig bilkern så det lyser gult hela tiden.
Så då får man blinka med spaken. Även varningsblinkers står still och lyser gult.
Det tig tid att hitta blinkreläet, men nu vet jag var det är, det sitter ihopbyggt med knappen för varningsblinkers.
Går att dra ut, eller trycka ut inifrån under bilradion, radion måste ut.
Vanligen brukar sådana fel vara glapp eller kallödningar på kretskortet. Så jag har öppnar reläet och ser ett välgjort kort, väl lackat. Men har lött om en del lödningar.
Felet kvarstår dock. Nu kör jag med reläet delvis utdraget, för att slippa ta bort radion för att få ut det igen.
Det blir inte lika fort varmt av värmefläkten nu heller.
Segt med sådana långperiodiska fel.
Efter att ha stängt av bilen en stund, 15 - 30 minuter så blinkar det igen....
Får köra med värmefläkt och kortet utdraget men i drift i bilen för att se om det går att lokalisera vad som är temperaturkänsligt.

Tänkte bara höra om någon haft något liknande fel, och ev löst problemet?????

Roysan
av Erik Å
#1473559
Roy skrev: tis 02 nov 2021, 17:03 ..Vanligen brukar sådana fel vara glapp eller kallödningar på kretskortet...
Hehe, det finns fler möjligheter :-D
Vi har jobbat hårt med spräckta keramiska ytmonterade kondensatorer (mlcc).
Många fel på microprocessorer, minnen och diskreta halvledare också.. Tillverkningsfel; partiklar på kislet plus processproblem av alla möjliga slag..
Värst av allt, leverantörerna skyller alltid på någon annan :bored:
Användarvisningsbild
av Roy
#1473858
Ännu ingen lösning.
Felet är så periodiskt att efter en åtgärd tar det flera bilturer att se om det funkar eller ej.
Reläet sitter nu delvis utdraget, på sin plats, under bilradion, och sambyggt med varningsblinkerknappen.
Ibland tror man att man hittat felet, så plötsligt låser sig blinkersen med fast sken.
Avsikten nu är att lossa kåpan, och köra reläet med öppet kretskort., hängande i kabeln där det sitter.
Jag har märkt att när det spökar kan man knacka till så blir det bra igen, en stund....
Dvs det är både känsligt för högre temperatur och mekanisk påverkan.
Det gäller således "bara" att fina ut vilken komponent som spökar.
elektrolytkondensatorerna, finns tre stycken, kan man misstänka, de har jag värmt upp med lödkolv under drift, men de verkar friska.
Skall även ta ut en värmefläkt i bilen och värma upp del för del av kretskortet.
Att okulärbesikta kortet med mikroskop är en annan åtgärd jag överväger.....

Ja ErikÅ visst kan man misstänka någon komponent, det är ju det jag letar efter.... lödkolv och komponenter finns i lager.
Problemet vid reparation av elektronik är inte jobbet att byta en trasig kondensator, utan att finna ut vilken komponent som felar.
det finns ju närmare hundratalet små ytmonterade motstånd transistorer och kondensatorer.

Ja visst, att åka till skroten och köpa ett begagnat är förstås en lösning.... Men för mig är det sista utvägen...

Reläer med elektronik i äldre Volvo bilar har jag lagat ofta, de har ett enklare kretskort som brukar funka efter omlödning.
Exvis overdrive-reläet.

Roysan
av Erik Å
#1473867
Jag antar att på kortet sitter ett gammalt hederligt mekaniskt relä som styrs av elektronik? Har inte tittat efter ;-)
Mekaniska reläer kan "hänga" sig om magnetkretsen sluts helt även om det inte längre finns någon ström igenom solenoiden, ibland finns någon anordning som gör att det rörliga ankaret inte ska komma i kontakt med kärnan inne i spolen utan lämna några tiondels millimeters luftgap. Är reläet slitet kanske denna anordning inte fungerar. Har man fått något slags kladd i mekanismen kan reläet klibba också. Svetsade kontakter pga överlast öppnar förstås inte heller.
Kolla om du kommer ut ur "fastnar i tänt läge" genom att knacka just på reläet. Kan ju vara läge att mäta spänningen över spolen i fastnat läge också. Är den noll så är det uppenbarligen reläet som fastnar.

Elektrolytkondesatorer åldras, elektrolyten avdunstar med tiden. Men då brukar kapacitansen minska och esr öka, det borde inte göra att reläet fastnar bara ibland..
Användarvisningsbild
av Roy
#1473933
Jo det är en bra synpunkt!
På kretskortet sitter tre relän, små c:a 1x1x 1 cm. de verkar vara sammankopplade, dvs jobba i prallell...
Men då borde det inte vara tempeaturkänsligt tycker jag. det blir ju varm där reläet sitter, ovanför askoppen och under radion.
När jag inte har värmen på så funkar det OK.
Men jag har faktiskt letat reda på en avmagnetiserare, som man förr hade till bandspelare.
Skall köra den över reläna...

En vanlig glappkontakt brukar annars vara glapp men inte temperaturkänslig....

Men när det är dags för besiktning till Maj nst år, så får man låta bli att köra kupevärmen hi hi.....
Stänger jag av värmen så funkar det efter en fem tio minuter....

Sommarvärmen är inga problem.....

Roysan
Användarvisningsbild
av Roy
#1474002
Jo det är nog så Lucif3r
det klickar olika om jag blinkar hö eller vä.
Jämfört med om jag kör varningsblinkers.
Men även varningsblinkers fastnar i fast sken. när det blir så.
Förmodligen går alla tre relän vid varningsblink.
Oavsett det är det inte så sannolikt att det är fel, eller klibb på något eller alla relän.

Roysan
av Erik Å
#1474032
Avmagnetisering kommer inte att hjälpa, allt blir magnetiserat igen nästa gång spolen spänningssätts.. Problemet är ett fenomen som kallas remanens som gör att "mjuka" magnetiska material behåller en del av magnetiseringen trots att de egentligen inte är permanentmagnetiska.

Ibland sitter det en präglad knopp eller en nit på den rörliga delen av ankaret så att den inte ska kunna få 100% kontakt med kärnan i spolen och riskera att fastna pga remanens. Om reläet är öppet (eller öppningsbart) kan du prova skjuta in en tejpbit i luftgapet.

Uppenbarligen så sköter översta reläet i schemat vanligt blinkande (och distributionen sköts av omkopplaren i blinkersspaken), de två andra reläerna kopplar in varningsblink till båda sidornas lampor samtidigt då man trycker in "varningsblink"-knappen.

Systematisk felsökning skulle vara att mäta spänningen över spolen på det översta reläet. Ligger spänning kvar då reläet fastnar i "på"-läge så är det fel på drivelektroniken. Finns ingen spänning så är det reläet i sig som fastnar pga remanens eller mekaniskt fel.

Foto av Haynes-schemat, blinkreläet är #132
blinkers.jpg
blinkers.jpg (1.43 MiB) Visad 812 gånger

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]