Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dumlekola
#1471455
Mina bakbromsar blir extremt varma när jag stannar. Över 150 grader på ytan. Fram är under 50 grader.
Hjulen snurrar lätt, bilen går lätt att putta när man stannat. Last på c:a 55kilo.
Oken och klossarna är OK, likaså handbromsbackarna.

Jag har letat efter Bromsreduceringsventilen, bilen har stått i 7 år så jag misstänker den kärvar och står i max last-läge.

Fick hjälp att bromsa med hjulen i luften och direkt när pedalen släpps så snurrar det omedelbart lätt...

Finns det ens Bromsreduceringsventil på bilen?

Går bara 1 bromsrör under men det försvinner ju bakom diff å drivaxlar.
av Erik Å
#1471505
850/V70 t.o.m. -99 lär ha trekanals ABS dvs båda bakbromsarna hänger på samma utgång från ABS-enheten. Dvs ett rör.
Årgång -00 fick fyrkanals ABS dvs separata bromsrör till respektive bakbroms
Det är inte så att bakbromsarna tar som de ska men frambromsarna tar onormalt lite då..? ;-)
#1471530
Bytt båda oken fram. Det kan ju hända att det är luftbubbla i båda.

EDIT: Såg aldrig nån luft men inbillar mig att pedalen kändes bättre och det blev lite mer värme fram och en smula mindre bak.
Hittade en övergiven grusväg och ett par snabba test bevisade att bromsandet är så nära 100% det kan bli. Jämna fina spår lika långa spår, några centimeter kortare därbak.

Tack för idén att kolla över frambromsarna.
av Erik Å
#1472035
Min -00 har i alla fall ingen bromsreduceringsventil men den har som sagt annan abs-enhet än de äldre årgångarna.. och så har den bara FWD ;-)
De som har trekanals abs borde ju rimligen ha något slags fördelningsblock där bromsröret framifrån delas upp till respektive bromsok bak

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]