Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1472754
SubMarine skrev: fre 05 nov 2021, 13:27 I många fall kan man flytta över själva fläkten från den gamla motorn till den nya, speciellt då original är bra balanserade. Skulle väl eventuellt vara om den nya har en annan spec på axel/splines som det inte går.
Jaha, jag satt och spånade om det och tänkte då inte driva på fläkttrumman hela vägen in, utan låta den sitta som originalet.
Nya fläktmotorns axel sticker längre ut, navet har annan offset

Igår satte jag dit insatsen I handskfacket, då försvann mycket av vibbrationerna, mindre resonanslåda liksom. Jämförde med min 97:a med originalet I behåll, det verkar faktiskt som att den nya fläkten har högre varvtal.
Ska ut å provåka nu i helgen, så får jag se hur petig jag är sen.
#1472755
Erik Å skrev: tor 04 nov 2021, 02:09 Om du råkar ha oändligt tålamod så går det ju att montera och flytta runt en vikt (typ en bit ståltråd virad runt en fläktvinge) på fläkthjulet och se om det går att hitta ett läge som ger lägre vibrationsnivå. Jag har balanserat mina bordsfläktar hemma med tejpbitar på fläktvingarna, det tog en stund att hitta bästa läget.
Det krävs många provkörningar, det är ju både vikt och läge som är variabla så att säga :-D
Det skulle ha varit så mycket enklare om man hade något att mäta vibrationsnivån med för att kunna se när man går mot förbättring eller försämring. Undrar om det finns någon vibrationsmätningsapp till telefonen man skulle kunna hämta..?
Skräp att leverantören inte gjort sin hemläxa :bored:
Nja det var det där med tålamod, tror inte jag lär försöka mig på det. :-D
#1472764
Svanis skrev:Jämförde med min 97:a med originalet I behåll, det verkar faktiskt som att den nya fläkten har högre varvtal.
Kan ju vara så att din gamla fläkt och den i -97an faktiskt går "för sakta". Lite skit som samlats genom åren som ger högre motstånd, vilket i sin tur gör att fläkten snurrar lite långsammare.
Det är ju ett "fel" som händer över en så fruktansvärt lång tid att det är snudd på omöjligt att märka utan att just jämnföra "nytt mot gammalt"... Lite som en sliten vindruta :-)
Men visst kan det vara så att nya fläkten faktiskt snurrar lite fortare, men det är ju rätt omöjligt att avgöra utan att faktiskt mäta upp RPM på både den nya och gamla fläkten.
#1473655
Kan ju vara så att din gamla fläkt och den i -97an faktiskt går "för sakta". Lite skit som samlats genom åren som ger högre motstånd, vilket i sin tur gör att fläkten snurrar lite långsammare.
Japp så är det nog, åtminstone halva sanningen.
Har kört bilen med ny kupefläkt några dagar nu och ser inga problem med aningen högre fläktvarvtal än innan, fördel denna årstid också -med imma på rutorna.
De små vibbrationer jag kan känna med fingertopparna mot kontrollpanelen, de känns enbart vid stillastående.

Så på det hela är jag lite väl mycket perfektionist, en FEBI Bilstein duger alldeles utmärkt, även till mig.
:-D

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]