Sida 1 av 2
Ljusblå rök ?
Postat: ons 18 apr 2007, 23:06
av BamZe84
Tjenare!
Har precis köpt en Volvo 850 2.5a 95a, och när man står vid ett rödljus och ska gasa iväg så blir de en lite ljusblå rök och sen är de borta secunden senare. Har kollat, den drar inte olja, där är ingen olja i vattnet och inget vatten i olja.
Någon idé ?
En vän snacka om en slang som går från motorn till luftfiltret, tror de heter "ext´n" eller liknande som kunde sota igen ??
Bilen går i övrigt jävligt bra, precis varit på service och de kunde inte se något fel men sa att jag inte behövde oroa mig...
ligger man bakom mig när jag gasar på så kan man känna en dålig lukt oxå, fick för mig att de var katten men vet inte ?
Är helt ny på 850 så förklara gärna :)
Mvh BamZe
Re: Ljusblå rök ?
Postat: tor 19 apr 2007, 17:20
av *pettson*
BamZe84 skrev:Tjenare!
Har precis köpt en Volvo 850 2.5a 95a, och när man står vid ett rödljus och ska gasa iväg så blir de en lite ljusblå rök och sen är de borta secunden senare. Har kollat, den drar inte olja, där är ingen olja i vattnet och inget vatten i olja.
Någon idé ?
En vän snacka om en slang som går från motorn till luftfiltret, tror de heter "ext´n" eller liknande som kunde sota igen ??
Bilen går i övrigt jävligt bra, precis varit på service och de kunde inte se något fel men sa att jag inte behövde oroa mig...
ligger man bakom mig när jag gasar på så kan man känna en dålig lukt oxå, fick för mig att de var katten men vet inte ?
Är helt ny på 850 så förklara gärna :)
Mvh BamZe
Din bil har dåliga ventiltätningar.. Och den drar olja annars kan den inte ryka blått. Det är oljan som blir blå.
Om det hade varit vevhusventen så hade molnet blivit större efter att ha gasat..
Att avgaserna luktar med olja i dom (och efter kat) är inte nåt konstigt.
Tog verkstan verkligen ett avgastest på bilen och sa att det inte är nån fara?..
OM dom gjorde detta har du lust att lägga upp värdena dom fick i testen åt mej då?
Re: Ljusblå rök ?
Postat: tor 19 apr 2007, 19:19
av BamZe84
*pettson* skrev:BamZe84 skrev:Tjenare!
Har precis köpt en Volvo 850 2.5a 95a, och när man står vid ett rödljus och ska gasa iväg så blir de en lite ljusblå rök och sen är de borta secunden senare. Har kollat, den drar inte olja, där är ingen olja i vattnet och inget vatten i olja.
Någon idé ?
En vän snacka om en slang som går från motorn till luftfiltret, tror de heter "ext´n" eller liknande som kunde sota igen ??
Bilen går i övrigt jävligt bra, precis varit på service och de kunde inte se något fel men sa att jag inte behövde oroa mig...
ligger man bakom mig när jag gasar på så kan man känna en dålig lukt oxå, fick för mig att de var katten men vet inte ?
Är helt ny på 850 så förklara gärna :)
Mvh BamZe
Din bil har dåliga ventiltätningar.. Och den drar olja annars kan den inte ryka blått. Det är oljan som blir blå.
Om det hade varit vevhusventen så hade molnet blivit större efter att ha gasat..
Att avgaserna luktar med olja i dom (och efter kat) är inte nåt konstigt.
Tog verkstan verkligen ett avgastest på bilen och sa att det inte är nån fara?..
OM dom gjorde detta har du lust att lägga upp värdena dom fick i testen åt mej då?
Tjenare. Okej har ingen koll på vad ventiltätningar är. Är de något som är dyrt att byta ? Jag ska försöka ha koll på ifall den tar olja men på 100 mil har den inte tagit någon olja. De har inte gjort något avgastest, man kanske borde göra de ? så tyvärr inga värden :/
Allså de är inte alltid den rycker, utan när den ståt på tomgång ett par minuter och man trampar till så kommer de lite lite lite ljusblå rök ut.
Postat: tor 19 apr 2007, 21:51
av 232Divers
hej! har precis samma problem på min som du förklarade.. bilen tar även rätt så mycket olja.. kolla minst en gång i veckan så att du inte kör med för lite olja.. hör med verkstan vad de tar för o byta tätningarna.. är också nyfiken på kostnad..
Postat: fre 20 apr 2007, 09:43
av BamZe84
Vid tomgång;
Co 0,06 %
Co COR; 0,06 %
HC; 34ppm vol
Co2; 14.5% vol
O2; 0,46% vol
Lambda; 1,018
Vid 2500rpm
Co; 0,06% vol
Co COR; 0,21% vol
HC; 50ppm Vol
Co2; 14,4% Vol
O2; 0,43%
Lambda; 1,012
Så ser resultaten ut, var precis inne och fick de gjort. Dem sa de var inga problem med värdena på motorcentralen. Fick ett papper utskrivit så jag har de på papper alla värden.
Mvh BamZe
Postat: fre 20 apr 2007, 17:20
av *pettson*
BamZe84 skrev:Vid tomgång;
Co 0,06 %
Co COR; 0,06 %
HC; 34ppm vol
Co2; 14.5% vol
O2; 0,46% vol
Lambda; 1,018
Vid 2500rpm
Co; 0,06% vol
Co COR; 0,21% vol
HC; 50ppm Vol
Co2; 14,4% Vol
O2; 0,43%
Lambda; 1,012
Så ser resultaten ut, var precis inne och fick de gjort. Dem sa de var inga problem med värdena på motorcentralen. Fick ett papper utskrivit så jag har de på papper alla värden.
Mvh BamZe
¨
nejdå absolut inget problem men visst tar den olja?..
Du har en HC efter kat på 34 (tomgång ) som ökar med varvet.. (50) det tyder på att den i detta fallet tar olja. Om den inte visat nån synlig rök så hade katalysatorn kanske varit lite trött..
Postat: fre 20 apr 2007, 19:10
av 232Divers
nån som kanske har en aning vad det går på o byta ventiltätningar på volvoverkstad??
Postat: lör 21 apr 2007, 01:08
av BamZe84
nejdå absolut inget problem men visst tar den olja?..
Du har en HC efter kat på 34 (tomgång ) som ökar med varvet.. (50) det tyder på att den i detta fallet tar olja. Om den inte visat nån synlig rök så hade katalysatorn kanske varit lite trött..[/quote]
Tjenare, på 100 mil har den inte tagit någon olja, men ja får fortsätta bevaka den. Men alltså dessa värdena skulle väl gå igenom sbp ?
Vet inte om detta hör hit min, den går rätt dålig på tomgång när den är varm också, den typ går ner till 600rpm och hostar lite och sen går den upp till 1100 och står där lite, så gasar man till så hamnar den på sina 8-900 typ, kan de ha ngt me bränslet att göra ?
Postat: lör 21 apr 2007, 14:40
av 232Divers
om du är rädd för att ha för höga avgasvärden vid besiktning. kan du alltid hälla i lite etanol i tanken, det blir renare förbränning.. vänta tills du har ca 10-15 liter kvar i tanken o häll i ca 3-4 liter o kör runt en stund så att det blandas... det gjorde jag på min oljeraket. =) klarade avgasvärderna.
Postat: lör 21 apr 2007, 15:10
av Daddan
K-sprit funkar fint det med...