Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1471078
MIna stötdämpare till bagageluckan är sopslut. :-)

Så v ad jag har läst så rekommenderas inte Biltemas dämpare. :-o

Så vad ska man köpa dessa ?

Gärna egen erfarenhet och länka gärna om ni kan.

Gäller Volvo V70-99
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471096
Har Biltemas på min 745-a, funkar bra. Håller 5 - 6 år ungefär. Bytte även till Biltemas på frugans Passat, tyvärr var dom någon cm kortare så dom gick inte ända upp (slog i huvudet ibland 185cm) Men för frugan funkade det bra :-D
Annars kolla här, köpte gasdämpare till dotterns solarium här
https://www.gasfjadershop.se/?gclid=Cjw ... UMQAvD_BwE
av Erik Å
#1471098
Biltemas är för långa, går bara att få dit om man flyttar kullederna från de gamla. Sen tappar de trycket efter ett år..
Det satt Stabilus Lift-o-mat original på min v70 -00, köpte likadana på bildelaronline24. Kolla hos trodo, mekster, skruvat också..
av SubMarine
#1471208
Många eftermarknadsdämpare saknar "mjuk-stoppfunktionen" så luckan slår med vissa dämpare upp med ett ryck när den når stoppet.
av Erik Å
#1471349
volvo94 skrev: ons 27 okt 2021, 22:49 Biltemas funkar men är aningen längre.
1. Fungerar? Absolut ja, i 2 år sen får man luckan i huvudet :-D
2. När man lyft luckan mot övre stoppet är alltså gasfjädern fortfarande typ 5mm för lång för att knäppas fast på kulorna. Men det är väl bara att lägga på typ 200 kg handkraft och trycka ihop fjädern lite så passar den :-)
Lycka till :-D
av SubMarine
#1471387
Syrran monterade biltemas på hennes V70 och installationen var jäkligt bökig och luckan flyger upp med sån fart att inredningen lossnar pga rycken vid stoppet och man orkar knappt stänga den med en arm, MEN den håller sig uppe i alla väder såhär en 4 år senare i alla fall :)
av Erik Å
#1471401
SubMarine skrev: tor 28 okt 2021, 09:36 ..luckan flyger upp med sån fart att inredningen lossnar pga rycken vid stoppet och man orkar knappt stänga den med en arm,.m
Fick ni alltså all gas som skulle varit i mina gasfjädrar :-D
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]