Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
#1471436
Erik Å skrev:
SubMarine skrev: tor 28 okt 2021, 09:36 ..luckan flyger upp med sån fart att inredningen lossnar pga rycken vid stoppet och man orkar knappt stänga den med en arm,.m
Fick ni alltså all gas som skulle varit i mina gasfjädrar :-D
Måste nästan varit så :-D Trist när man byter och sen blir sidoeffekterna av den nya komponenten nästan värre är ursprungsproblemet man hade som ledde till bytet...
av Erik Å
#1471517
Alright, men man brukar räkna med att även de bästa tappar typ 5-10% av gastrycket per år.
Sen är det bara att räkna: kvarvarande tryck = 0.95^antal år :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471548
Det är tur om man hittar ett par bra på skroten. Mina måste ha varigt ganska ny monterade innan bilen vart smälld i fram.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471552
SubMarine skrev:
..luckan flyger upp med sån fart att inredningen lossnar pga rycken vid stoppet och man orkar knappt stänga den med en arm


Byt då ut bara en av dom, så blir inte skillnaden så stor. En hel dämpare orkar oftast inte hålla uppe luckan, men en och en gammal gör det
av SubMarine
#1471601
lennarte skrev:
SubMarine skrev:
..luckan flyger upp med sån fart att inredningen lossnar pga rycken vid stoppet och man orkar knappt stänga den med en arm


Byt då ut bara en av dom, så blir inte skillnaden så stor. En hel dämpare orkar oftast inte hålla uppe luckan, men en och en gammal gör det
Nja rätt lösning är att köpa rätt dämpare. När det nu i somras blev dags att även åtgärda fallande baklucka på min egen V70 så använde jag erfarenheterna från syrrans bil och valde andra dämpare (Lesjöfors). Tyvärr visade sig dessa inte innehålla soft-stop-funktionen som originalet gör så det blev inte lika najs som när bilen var ny, men nu när de suttit på i några månader så funkar det ändå helt okej.
av Erik Å
#1471605
Jag köpte dessa 2019 när jag kastade ut Biltema..
Motivation: originalgasfjädrarna hade samma beteckning
Bildelaronline24.se
Artikelnr 3058IA
Stabilus Lift-o-mat, just nu 183 kr/st
2 års garanti.. Dock fel bild, kolla för säkerhets skull OE-numren mot volvopartswebstore.com
av volvo94
#1472141
1.Fungerar? Absolut ja, har haft mina i 4 år och ingen lucka i huvudet. 😉
Erik Å skrev: ons 27 okt 2021, 23:02
volvo94 skrev: ons 27 okt 2021, 22:49 Biltemas funkar men är aningen längre.
1. Fungerar? Absolut ja, i 2 år sen får man luckan i huvudet :-D
2. När man lyft luckan mot övre stoppet är alltså gasfjädern fortfarande typ 5mm för lång för att knäppas fast på kulorna. Men det är väl bara att lägga på typ 200 kg handkraft och trycka ihop fjädern lite så passar den :-)
Lycka till :-D

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]