Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1469715
Bilen tvär dog och kunde konstatera att kamremmen var av.... vad brukar gå sönder på en sån motor när remmen går? Bilen är en 850 20v glt.... remmen gick vid högt varv på motorn så risken är väll stor för stora skador.
av LOB
#1469719
Motorn är väl nästan garanterat skrot om du nu inte skal investera i en ny topp. Jag har förstått att moderna kamremmar nästan aldrig "går av" av sig själva men att det oftast är lagren i löprullar etc som skär och förorsakar kamremshaveriet . Återkoppla gärna när du vet vad som har hänt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1469757
Det krävs inte mycket, kamremmen hoppade på min 960 i när jag körde på starten och det räckte för att kröka några ventiler.
av abel1
#1469760
Så om man får tag i ny topp så går de? Brukar kolvarna klara sig ? Och får jag tag i en beg topp så följer ventiler och lyftare med? Har aldrig haft isär en topp och tittat.... mycket jobb o byta eller?
Användarvisningsbild
av 800serien
#1470089
Du verkar ha lite otur med din 850 abel1? Först flyger slangen till tomgångsmotorn? Aldrig sett något liknande, hur lyckas hela slangen trasas sönder på det viset? Och sen går kamremmen av? Hann du åtgärda slangen till tomgångsmotorn innan kamremmen gick av?

Känns lite märkligt. Har du hört ordet service? Bilar kräver service ibland, även slitstarka Volvos från 90-talet.
av abel1
#1470258
Ha ha ja lite otur är de ju....men är 2 olika bilar de har inträffat på och den med övertryck i vevhuset och sprucken slang till tomgångs motorn är en folkrace bil så den går ju ganska hårt på banan. Men den andra bilen är det kamremmen på inga övriga fel.... bara kamremmen som om inte de vore nog illa....🙈
Användarvisningsbild
av lennarte
#1470334
Att det blir märke i kolvarna är ju ett som är säkert. Hur vida det blivit så stora märken så du inte kan "köra vidare" måste du se för att avgöra. Topplocket får du så klart byta. Går kanske att renovera, men det blir inte billigare. Du måste byta ett antal ventiler (⅓?) och slipa om ventilsäten. Vet om att det gjorts på rödblock (16V motorn) då det är begränsat tillgång på beg. topplock till dessa.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]