Sida 1 av 2

Kamrem av på 850 glt...

Postat: sön 17 okt 2021, 10:21
av abel1
Bilen tvär dog och kunde konstatera att kamremmen var av.... vad brukar gå sönder på en sån motor när remmen går? Bilen är en 850 20v glt.... remmen gick vid högt varv på motorn så risken är väll stor för stora skador.

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: sön 17 okt 2021, 11:25
av LOB
Motorn är väl nästan garanterat skrot om du nu inte skal investera i en ny topp. Jag har förstått att moderna kamremmar nästan aldrig "går av" av sig själva men att det oftast är lagren i löprullar etc som skär och förorsakar kamremshaveriet . Återkoppla gärna när du vet vad som har hänt.

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: sön 17 okt 2021, 14:55
av 800serien
Därför byter man efter intervall.. Troligtvis är den skrot i toppen nu.

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: sön 17 okt 2021, 15:40
av frasse4
Det krävs inte mycket, kamremmen hoppade på min 960 i när jag körde på starten och det räckte för att kröka några ventiler.

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: sön 17 okt 2021, 16:24
av abel1
Så om man får tag i ny topp så går de? Brukar kolvarna klara sig ? Och får jag tag i en beg topp så följer ventiler och lyftare med? Har aldrig haft isär en topp och tittat.... mycket jobb o byta eller?

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: sön 17 okt 2021, 16:46
av Lucif3r
Hurvida kolvar har klarat sig finns det bara ett sätt att a reda på - kolla.
Räkna med att motorn är totalskrot dock.

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: tis 19 okt 2021, 17:22
av 800serien
Du verkar ha lite otur med din 850 abel1? Först flyger slangen till tomgångsmotorn? Aldrig sett något liknande, hur lyckas hela slangen trasas sönder på det viset? Och sen går kamremmen av? Hann du åtgärda slangen till tomgångsmotorn innan kamremmen gick av?

Känns lite märkligt. Har du hört ordet service? Bilar kräver service ibland, även slitstarka Volvos från 90-talet.

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: ons 20 okt 2021, 18:00
av abel1
Ha ha ja lite otur är de ju....men är 2 olika bilar de har inträffat på och den med övertryck i vevhuset och sprucken slang till tomgångs motorn är en folkrace bil så den går ju ganska hårt på banan. Men den andra bilen är det kamremmen på inga övriga fel.... bara kamremmen som om inte de vore nog illa....🙈

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: ons 20 okt 2021, 23:22
av 800serien
Jaha då förstår jag, trodde det var samma bil. ;-)

Re: Kamrem av på 850 glt...

Postat: tor 21 okt 2021, 07:50
av lennarte
Att det blir märke i kolvarna är ju ett som är säkert. Hur vida det blivit så stora märken så du inte kan "köra vidare" måste du se för att avgöra. Topplocket får du så klart byta. Går kanske att renovera, men det blir inte billigare. Du måste byta ett antal ventiler (⅓?) och slipa om ventilsäten. Vet om att det gjorts på rödblock (16V motorn) då det är begränsat tillgång på beg. topplock till dessa.