Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
#508
Kör inte med 850 men ha koll på...

skrapiga synkroniseringar i växellådan
gnällande koppling
trasig luftkonditionering
krånglande bränslestyrenhet
knirrande länkarmar
glapp i krängningshämmare
oljeläckage i motorn
kärvande bromsar

Spec i dom första mod blev bättre och bättre med åren...
Användarvisningsbild
av volvo
#514
Kolla med alla papprerna när han vart i verksad och på besikningen vad han har fått för fel.
kolla så han inte har lappat ihop den på konstiga ställen kolla balkarna.
kolla allt typ små fel.
av stammler
#538
Det du kan kolla är ju att mätarställningen verkar rimlig, skruvas ordentligt på "svensksålda" bilar som på importerade.
Se till att den är kall när du kommer och kollar på den, öppna huven och känn på motorn innan du kliver i och startar den efter att ha litat på temp mätaren. Är den kall och inte varit startad strax innan upptäcker du direkt om det är läckande hydrauliska lyftare på den (tickande knackande ljud i ventilerna).
Kolla blåröken vid start och kolla hur oljan ser ut. Ifylld service bok är ganska viktigt på dom här kälkarna.
Det är viktigare med att kolla "vad" som har ägt en sån här bil snarare än hur många.
Kör igång ECC'n och ställ den på det kallaste medan du provkör bilen, stanna sedan med bilen igång och tempen ställd på 20-22 grader och kolla att kompressorn till ECC'n stannar med jämna mellanrum, se även till att den inte gläpper med 5 sekunders mellanrum heller.
Har motorn den effekt man kan vänta sig av en 140 eller 170 hästars motor? Inget ovanligt att styrboxen går på nödprogrammet för att någon elektronisk pryl är trasig eller att katten är igensatt.

Annars en fin bil att äga och köra.

MVH
Stammler
av Ola
#539
stammler skrev:Det du kan kolla är ju att mätarställningen verkar rimlig, skruvas ordentligt på "svensksålda" bilar som på importerade.
Se till att den är kall när du kommer och kollar på den, öppna huven och känn på motorn innan du kliver i och startar den efter att ha litat på temp mätaren. Är den kall och inte varit startad strax innan upptäcker du direkt om det är läckande hydrauliska lyftare på den (tickande knackande ljud i ventilerna).
Kolla blåröken vid start och kolla hur oljan ser ut. Ifylld service bok är ganska viktigt på dom här kälkarna.
Det är viktigare med att kolla "vad" som har ägt en sån här bil snarare än hur många.
Kör igång ECC'n och ställ den på det kallaste medan du provkör bilen, stanna sedan med bilen igång och tempen ställd på 20-22 grader och kolla att kompressorn till ECC'n stannar med jämna mellanrum, se även till att den inte gläpper med 5 sekunders mellanrum heller.
Har motorn den effekt man kan vänta sig av en 140 eller 170 hästars motor? Inget ovanligt att styrboxen går på nödprogrammet för att någon elektronisk pryl är trasig eller att katten är igensatt.

Annars en fin bil att äga och köra.

MVH
Stammler
Tackar för dom upplysningarna.
av MB_star
#552
Tjenare!

Jag har en 850GLT 2,5 -95 som jag ska sälja.
24 000 mil
Nya 15" däck på JP alufälg.
Nya belägg runtom.
mycket service kvitton.
hade tänkt mej 50 000:- kontant

medföljer
vinge med bromsljus.
nya sänkfjädrar.
16" alufälgar med kassa däck.
Användarvisningsbild
av olafixar
#555
MB_star skrev:Tjenare!

Jag har en 850GLT 2,5 -95 som jag ska sälja.
24 000 mil
Nya 15" däck på JP alufälg.
Nya belägg runtom.
mycket service kvitton.
hade tänkt mej 50 000:- kontant

medföljer
vinge med bromsljus.
nya sänkfjädrar.
16" alufälgar med kassa däck.

Lägg in den under säljes så har du kanske större chans att få den såld (B)
Användarvisningsbild
av v70r/awd
#811
Webbmaster skrev:Kör inte med 850 men ha koll på...

skrapiga synkroniseringar i växellådan
gnällande koppling
trasig luftkonditionering
krånglande bränslestyrenhet
knirrande länkarmar
glapp i krängningshämmare
oljeläckage i motorn
kärvande bromsar

Spec i dom första mod blev bättre och bättre med åren...
bromsana beror på hur du kör använder du dom krånglar dom inte men kör du som en gubbe och motor bromsar mer för att slita så lite som möjligt på klossarna då blir som följd att dom kärvar bak för det är bara 30% bromsverkan där och 70% fram

synkringarna i växellådan gäller dom gamla 850 92-93

bränslestyrenheterna på första turbo bilarna fick man byta ut på grund av att tomgången haka sig m.m vist har någon pajat på vanliga men oftast är det fel på nå mer som gjort att den blivit bränd

olje lekaget mellan motor och låda är oftast fixat på dom flesta nu

k-stagen nu har dom äntligen fått ordning på

så efter 95- så är det faktis ett bra köp beror på hur den är skött med isf :!:

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]