Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filiphult
#1468830
Hej! idag när jag skulle kolla till motorn lite märkte jag att det knackar eller tickar ganska dovt ifrån motorn. Detta oljud hörs inte ifrån kupen när dörren är stängd och när huven är nere men när man står framför motorn hörs detta ganska tydligt (jag är ganska säker på att det inte är spridarna som tickar eftersom ljudet kommer ifrån dem bakre ventilerna. Ljudet föjer varvtalen men blir allt svårare att höra på högre varvtal då motorn gör mer ljud och överröstar tickandet. Det jag hade tänkt pröva är att köra igenom en motor renjörings satts och byta till en dyr och lite tunnare olja 0w40 . Är detta en trolig lösning?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1468937
Tunnare olja är aldrig en lösning på knackningar. Beroende på vad som låter så kan ett oljebyte få det att låta mindre om det är nån lyftare som låter. Det är inte nödvändigtvis en lösning även om det blir tystare, men det kan dölja symptomen ett tag.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1468977
Jag tror inte du har fel. Men testa att trampa ner kopplingen en liten stund o hör om det blir tyst. När det låter kostar inget extra.
av Erik Å
#1469094
Om det nu verkligen är lyftarna som knackar..
Det cirkulerade en teori på brickboard.com om att den o-ring som sitter på röret på oljesilen spricker med tiden och då suger oljepumpen in luftbubblor som hamnar i ventillyftarna som då börjar knacka. Så för att fixa detta får man ta ner oljetråget och byta o-ringen. Eller helt enkelt hålla oljenivån på max-strecket på stickan, då hamnar tydligen o-ringen under ytan och inga luftbubblor sugs in. Har inte tittat mer på detta eftersom jag inte har hydrauliska lyftare men har tänkt tanken att lagren kanske mår bättre av att slippa luftbubblor i oljan :P
Jag testade själv att gå från 5W40 till 0W40 (Biltema helsyntet i båda fallen) för att spara soppa vid kallstart men tyckte att motorn började slamra oroväckande den första sekunden innan oljetrycket byggts upp. Så nu mixar jag hälften av varje. Tunnare olja borde rimligen ge mer ljud om det beror på slitna lager.. Plus att den rinner bort lättare då bilen står parkerad
av filiphult
#1476997
Har faktiskt haft i lite mycket olja, så jag tror tyvärr inte detta är problemet. Pratade lite med personer som är mer bil kunniga än mig och de påstår att de tickande ljudet är normalt för 850
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1477016
Ett visst tickande kommer det alltid att vara från motorn. Och har man lyftare som hängt med sen bilen var ny så kommer dem att låta. Har oljan hängt med långe så kan man prova att byta olja. I lindriga fall så kan lyftarna bli tystare av det.
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]