Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1468588
Nya problem med en volvo 850 -92 b5254 glt motorn.
Började med att den blev helt orkeslös på låga varv men går bra på högvarv endast.
Och sen började den trycka ur sig olja tror de var genom oljestickan men nu senaste var motorn helt ner kladdad med olja och en slang har spräckt och den "grejen" slangen gick till har lossnat och hänger lös...
Snapchat-882079711.jpg
Snapchat-882079711.jpg (943.08 KiB) Visad 1321 gånger
Vad är de för "grej" detta?
Och vad kan vara fel när de blir så?

Mvh Anders
#1468595
"Grejen" är tomgångsmotorn. Och nu när den inte sitter på plats så har du en rejäl vakuumläcka som gör att den går illa.

Skjuter den olja via röret till stickan så brukar det antingen vara o-ringen på stickan (om man har tur) eller så är vevhusventilationen inte i det skick den borde vara.
#1468613
Ok, men den gick illa innan tomgångsmotorn lossnade men de kan ju vara att de läckte in luft då om slangen va dålig...? Brukar dom gå dåligt på låga varv då om de är läcka där?
Men detta har inget o göra med att den trycker ut olja?

Mvh Anders
#1468642
abel1 skrev: mån 11 okt 2021, 11:48 Ok, men den gick illa innan tomgångsmotorn lossnade men de kan ju vara att de läckte in luft då om slangen va dålig...? Brukar dom gå dåligt på låga varv då om de är läcka där?
Ett läckage till grejen som ser till att tomgången fungerar ordentligt gör garanterat att motorn går illa på låga varvtal, ja.
#1468873
Lucif3r skrev: tis 12 okt 2021, 04:28Med det enorma vakuumläckaget är jag förvånad att bilen ens KAN gå på låga varv :-D , fan, tomgången måste ju vara bortåt 2k rpm.
Typ så...
#1470066
Nej vet den är inte dyr men hörde att man kunde sätta en dunk istället om man har övertryck i vevhusventilationen. Ifall de är tätt på nått ställe så kanske de inte hjälper o byta olje fällan.....

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]