Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skinnsoffa
#1468471
Försökt googla, men hittar ingenting!

Ljuddämparen bak har rostat sönder på min V70, och jag tog precis bort den från gummianordningen som den hängde kvar på. Är det okej att köra med bilen utan ljuddämpare till verkstaden?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1468570
"Ljuddämparen bak"? Om du menar den som endast sitter på sena 99-or och 00or så fyller den ingen egentlig funktion för ljudnivån, det är marginellt på tomgång. I övrigt finns det bara en ljuddämpare på 85x70, ett stort jäkla åbäke ungefär under baksätena.
Den bakre, om det är den vi talar om, kan du ersätta med ett rakt rör, precis som det är på tidigare årsmodeller.

Problemet du har just nu, är att avgaser kan leta sig in i kupén, och det kommer bli underkänt på besiktningen. Men att köra till verkstad är fullt tillåtet, men var extra uppmärksam på ev. avgasdofter i bilen.
#1469203
Kommer det någon grinig snut kan det bli böter för ljud + 2a även fast du är på väg till verkstad.
Har hänt mig jag skulle bärga bilen till verkstaden i stället tyckte de. Trots att det inte fans nån risk för att avgaset skulle ramla dän. :bored:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1469671
Så länge ljudnivån inte är så hög att den bryter mot gällande regelverk, och avgasreningen inte påverkas så att värdena är utanför gränsvärdena är det inte olagligt.

Men huruvida en enskild polis tycker si eller så kan man inte råda över. Det får isåfall redas ut den rättsliga vägen, och det besväret är det få som vill utsätta sig för enbart för principens skull.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1469678
Denna abrovinch gjorde jag åt en tjej på en s60. 3st 60° och en 90° från BILTEMA. Gick igenom besiktning.
20210913_161848.jpg
20210913_161848.jpg (92.51 KiB) Visad 2372 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]