Sida 2 av 3

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: tis 12 okt 2021, 13:11
av Erik Å
Intressant kundbemötande hmm... :bored:
Jag monterade faktiskt en tredjeparts neopren-damask som egentligen är avsedd för ytterknut eftersom jag haft problem med att få plastdamaskerna (på ytter) att sitta ordentligt. Får se hur länge den håller :P

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: tis 12 okt 2021, 13:46
av Erik Å
Har du kollat efter damasken på volvopartswebstore.com? Kanske går att hitta rätt artikelnr för turbo där..

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: tis 12 okt 2021, 14:10
av Svanis
Erik Å skrev: tis 12 okt 2021, 13:11 Intressant kundbemötande hmm... :bored:
Jag monterade faktiskt en tredjeparts neopren-damask som egentligen är avsedd för ytterknut eftersom jag haft problem med att få plastdamaskerna (på ytter) att sitta ordentligt. Får se hur länge den håller :P

Ja visst ja, har inte måttat på damaskerna som följde med den yttre SKF-drivknuten 98mm, kanske samma problem där.

Material TPE (termoelastisk elastomer) är det styvt?
https://www.trodo.se/damasksats-drivaxel-spidan-20064

Material Silikon har de också på drivknuten.se, måtten är tydligen samma som de i nitrilgummi.
https://drivknuten.se/svart-drivknutsda ... likon.html

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: tis 12 okt 2021, 15:37
av Erik Å
Ingen aning.. de nya SKF-ytterknutarna hade med damasker av något neoprenliknande gummimaterial. När jag köpte SKF originaldamasker för ett par år sen så var de av plastmaterial liknande innerknutens damask..
De funkade inte bra, kanske därför skf bytte :P
Plastdamaskerna verkar kinkiga på att man drar åt klamren med exakt rätt kraft. Lite för löst och damasken lossnar med tiden, lite för hårt så går klamret av :oops: Gummi är mer förlåtande..
Silikon låter ju köldtåligt ocn åldersbeständigt? ;-)

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: lör 16 okt 2021, 18:44
av Svanis
Ahh äntligen....
Var på Volvo idag och returnerade de för tighta 31256229 och hämtade ut 31256222 istället.
Det visade sig att 31256222 var det korrekta för en -99:ans 2,5T, med de grövre innerknutarna på ca 94mm och axel ca 30mm.
Plopp sa det, så satt de på plats
....den känslan efter strulet, är underbar.

MEN BEAKTA DETTA!
Påsen x2 med fett som de skickar med till 31256222, än nog under all kritik, vad innehåller detta? Kolla färgen.
_20211016_193351.JPG
_20211016_193351.JPG (155.04 KiB) Visad 437 gånger
Så här såg det ut det jag skopade ur innerknuten efter applicering , inget Mos2 där inte.
_20211016_185005.JPG
_20211016_185005.JPG (216.83 KiB) Visad 441 gånger
Som tur var hade jag safe:at och beställt en ytterdamask fabrikat LÖBRO lika orig.axeln om 31256222 inte hade passat, i den Löbro -kartongen fanns grafitgrått fett troligtvis Mos2 medskickat som tur var.
.
Tips-videon från Youtube visade återmontage av korg & kulor, skulle tydligen vara enklare med fett, men fy vad jobbigt/kladdigt. Efter 4:e försöket löst via tips här, för att lyfta korgen har jag fäst plastklädd trädgårdstråd på varannan plats
_20211016_190241.JPG
_20211016_190241.JPG (381.55 KiB) Visad 441 gånger
Rekommenderar även engångshandskar för insatsen, guld värt!

FÄRDIG! SKF -ytterknuten visade sig ha med gummi/neoprendamask, flexibel och underbar. Firades med rödvin dagen till ära
_20211016_192459.JPG
_20211016_192459.JPG (324.71 KiB) Visad 438 gånger

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: lör 16 okt 2021, 19:52
av Svanis
Erik Å skrev: tis 12 okt 2021, 15:37 Ingen aning.. de nya SKF-ytterknutarna hade med damasker av något neoprenliknande gummimaterial. När jag köpte SKF originaldamasker för ett par år sen så var de av plastmaterial liknande innerknutens damask..
De funkade inte bra, kanske därför skf bytte :P
Plastdamaskerna verkar kinkiga på att man drar åt klamren med exakt rätt kraft. Lite för löst och damasken lossnar med tiden, lite för hårt så går klamret av :oops: Gummi är mer förlåtande..
Silikon låter ju köldtåligt ocn åldersbeständigt? ;-)
Beställde en sådan i silikon också, som nödlösning.
I.o.m. töjbarheten så blir den en utmärkt universaldel som säkert kommer till pass någon gång

Re: Inre drivdamask till 2,5T svårfunnen *Löst*

Postat: sön 17 okt 2021, 00:25
av Svanis
Bytte rubrik nu för bättre sökbarhet.

(Detta då tråden utvecklades till en jakt på rätt damask och Volvos databas tydligen vilseleder deras personal.)

Re: Inre drivdamask till 2,5T svårfunnen *Löst*

Postat: sön 17 okt 2021, 09:03
av SubMarine
Snyggt! :)

Re: Tips få på inre drivdamask på lös axel?

Postat: sön 20 nov 2022, 18:47
av Micho123
Svanis skrev: lör 16 okt 2021, 19:52
Erik Å skrev: tis 12 okt 2021, 15:37 Ingen aning.. de nya SKF-ytterknutarna hade med damasker av något neoprenliknande gummimaterial. När jag köpte SKF originaldamasker för ett par år sen så var de av plastmaterial liknande innerknutens damask..
De funkade inte bra, kanske därför skf bytte :P
Plastdamaskerna verkar kinkiga på att man drar åt klamren med exakt rätt kraft. Lite för löst och damasken lossnar med tiden, lite för hårt så går klamret av :oops: Gummi är mer förlåtande..
Silikon låter ju köldtåligt ocn åldersbeständigt? ;-)
Beställde en sådan i silikon också, som nödlösning.
I.o.m. töjbarheten så blir den en utmärkt universaldel som säkert kommer till pass någon gång
Hur har silkon damasken hållt? Tänker beställa en till s60 2011 2.0t med manuella lådan.

Re: Inre drivdamask till 2,5T svårfunnen *Löst*

Postat: sön 20 nov 2022, 19:23
av Svanis
Silikondamasken har jag faktisk aldrig nyttjat än, så den ligger på vinden och väntar på tjänstgöring någon gång i framtiden.