Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1468266
Hej.

Är sugen på en automat bil och jag såg en Volvo 855 170 hk-95 som jag är sugen på. :x

Men frågan är om det är stor skillnad på en 855 och en V70 97-00.?

Klart att V70 är en modernare bil överlag. :-D

Vad hade ni köpt om ni hade fått välja och är det stor skillnad på dessa bilar?

Är det samma sorts växellådor på dessa bilar?

Mvh peter
#1468319
Hej,

Du är alltså sugen på en 855 GLT -95. Alla 850/855 GLT har 170 hk enligt papprena.

För att göra det relativt enkelt, S70/V70 är facelfitade 850/855. S70/V70 fick mestadels kosmetiska och säkerhetsmässiga uppdateringar till en början. S70/V70 GLT 97-98 och SE 97-98( och SE 99or med mekaniskt spjäll 144 hk) är till stor del identiska med motsvarande 850 rent maskinellt i runda slängar.

År 1999 och 2000 så kom de elektroniska gasspjällen och de är helt annorlunda mot de tidigare årsmodellerna, dessa liknar mer efterföljande generation V70(V70N).

Det är samma lådor, 2000 kom dock en 5-växlad automat.

Jag har som mitt namn antyder fastnat för 800-serien och kan inte klaga. ;-)

Om du är sugen på 855an så skulle jag köpt den om den känns och ser bra ut maskinellt och kosmetiskt.
#1468347
Samma bil i grunden. Skilnaden mellan just en 95 GLT och senare årsmodeller är väl styrsystemet, 95 hade Motronic4.3, medans 96 och nyare fick Motronic4.4. M4.4 är ett bättre system rent tekniskt, men i praktiken har det noll och ingen betydelse.

V70 är en förfinad 855, precis som 945 var en förfinad 745. Nästan allt är "lite bättre på V70", dom är bättre ljuddämpade, har lite mer sofistikerad elektronik(t ex ECC'n och instrumenthuset), lite bättre säkerhet osv... Största skillnaden är dock utseendet, och då främst inredningen. Det är väl det som så att säga "har betydelse" för 99% av folket. Personligen vill jag gärna jämnföra skillnaden mellan 850 och x70 som skillnaden mellan 940 och 960 - samma bilar i grunden, men x70/960 känns så mycket mer moderna än 850/940.

En annan skillnad mellan 850 och x70, som visserligen bara gäller T5orna, var att medans 850 "bara" hade 225hk/300nm så fick x70 239hk/330nm, med större turbo och andra spridare, samt bättre styrsystem. x70R-modellen fanns med upp till 300hk, beroende på årsmodell, medans 850'ins R-modeller "bara" hade upp till 250hk, den berömda T-gul hade inte ens 250hk hela tiden, det var en "overboost" som gav extra kraft under en kort tid...

Nåja, i vilket fall, 855 och V70 är snarlika i funktion, dom delar samma problem och brister(även om många är åtgärdade eller åtminstonde minimerade på V70). Mitt råd är därför att köpa den modell du tycker bäst om, och framförallt det exemplar som är i bäst skick för prislappen du är villig att ge. En välskött 855a kommer "alltid" vara bättre än en risig V70 t ex.
Undantaget här får väl anses vara 99-00, med elektroniskt gasspjäll. Det är en tickande bomb, det KOMMER gå sönder, och är inte direkt gratis att laga. Men vid det här laget har nog dom flesta fått det utbytt redan. Dom brukar i snitt hålla ca 20k mil, vissa går betydligt längre, typ 30k, men i vilket fall så kommer det gå sönder förr eller senare. Mekaniska spjäll är "bombsäkra", med endast en spjällägesgivare som kan gå sönder och kostar några hundringar att köpa ny, samt tar 5min att byta.
#1468357
Min personliga åsikt är att inredningen i 850 åldrats mycket bättre än inredningen i första V70/S70. Den känns typisk Volvo i 850, sedan när den skulle moderniseras så blev det lite väl mycket Toyota Corolla, det dröjde fram till andra versionen av V70 innan Volvo fick till det anser jag
#1468546
Jag tycker inte man ska vara rädd för de elektroniska gasspjällen på årsmodell 1999-2000, men det är klokt att lägga undan pengarna så att man kan fixa det om man får problem. Det finns förbättrade spjäll där svagheten i ursprungskonstruktionen har byggts bort (kontaktlösa givare). Denna uppgraderingen kostar ca 3000 kr och efter det behöver man inte längre oroa sig för några mer problem under bilens livslängd.

Från 1999 fick bilarna helt ny motorstyrning som är betydligt mera sofistikerad än tidigare versioner och det innebar också att emissionerna minskade ordentligt. Själv så föredrar jag känslan/responsen i det elektroniska gasspjället mycket mer än det hederliga vajerspjället på 97-98. Motorerna från 1999 har också längre kamremsbytesintervall med 16000 mil istället för 12000 mil samt att vevhusventilationen är betydligt förbättrad vilket innebär mindre servicebehov.

Om man ska jämföra 850 och V70 så tycker jag personligen att V70 har åldrats bättre på grund av inredningen. Inredningen i 850 påminner lite om 740 i mina ögon. Den i V70 känns 10 år nyare. Annars är bilarna som tidigare sagts väldigt lika.
#1468556
De elektroniska spjällen går tydligen att bygga om själv till betydligt billigare peng.
Motorerna från och med -99 lär väl vara bränslesnålare..? Det lades ner mycket möda på att få den nya familjen snålare. Kan tänka mig att samma sak gäller automatlådorna?
V70 -00 (dvs de sista mk 1 som bygges) fick 4-kanalig ABS. De tidigare var 3-kanaliga dvs de hanterar båda bakhjulen med samma styrventil.
#1468574
SubMarine skrev:Jag tycker inte man ska vara rädd för de elektroniska gasspjällen på årsmodell 1999-2000
Absolut inte, men det är något man som köpare bör vara medveten om att det är ett problem. Precis som t ex turbo-ras på turbobilar :-)
SubMarine skrev: Om man ska jämföra 850 och V70 så tycker jag personligen att V70 har åldrats bättre på grund av inredningen. Inredningen i 850 påminner lite om 740 i mina ögon. Den i V70 känns 10 år nyare. Annars är bilarna som tidigare sagts väldigt lika.
Håller med. Precis samma tycker jag gäller 940 kontra 960 95+, ger ett mycket modernare intryck utan att vara FÖR modernt med massa touchskärmar hit och dit och liknande larv nya bilar har :P Det mest avancerade i x70 är den digitala trippmätaren, och färddatorn då(men det finns ju till 850 också) :-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]