Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467057
Har kommit till det näst sista momentet innan byte av packbox i växellådan, nämligen att lossa vänstra inre drivknuten.

"bryt med mejsel eller liknande" anger Haynes-boken, men svårt att få hävstångseffekten när springan till subframe är liten och en lång mejsel får merparten av den långa klingan mellan knut och brytpunkt.

Något förslag?
_20211003_120507.JPG
_20211003_120507.JPG (534.7 KiB) Visad 1309 gånger
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
#1467093
Jag gick bet sist jag försökte, man kommer ju inte åt att bända med något vettigt verktyg. Lyckades för några år sen men minns inte hur jag gjorde..
Så nu köpte jag ett stort (110mm) slangklammer, tänkte sätta det runt innerknuten innanför damasken och klämma fast ett par stålband under klamret, ett på vardera sidan. Då får jag något att rycka i, tror det är bäst att "saxa" ur axeln så att låsringen släpper.. yttre axeln får man som bekant inte dra i, då ramlar innerknuten isär.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1467094
Ja det är en fjäderring som ligger i ett spår i axeln. Den låser i motsvarande spår i invändiga splinen..
Man ska rycka/lirka för att få den att släppa
Att bara bända på ena sidan knuten gör att allt vill kila fast i stället. Men det är i princip bara sidan vänd bakåt som man kommer åt.
Framsidan av knuten sitter oåtkomlig i en fördjupning i växellådan, där skulle man behöva ett specialtillverkat L-format bräckjärn..

Bild (fel axel men samma princip..)
drivaxel.JPG
drivaxel.JPG (20.7 KiB) Visad 1241 gånger
Senast redigerad av 7 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1467178
Är det höger axel så sitter ingen fjäder/låsring, axeln är tänkt att låsas fast i stödlagret som är skruvad på motorn..
Är det vänster är det dock låsring. Vill man ha bort axeln "hel" så får man försöka leta reda på lämplig brytpunkt och försöka bryta den rakt ut - vilket är lättare sagt än gjort. Om man inte direkt bryr sig i om drivaxeln sepparerar så kan man ta ett rejalt tag i den och rycka ut den med lite gammaldags våld :-)
#1467259
Korta stötar med kofot har jag kört med, alltså inte kloändan på kofoten utan den mer platta. Man kan inte bara ta i och bända för då nyper clipet bara fast i spåret/lådan och tar man i för mycket så lär något gå sönder. Finns även mer lämpliga satser med brytverktyg på t.ex
Biltema.
#1468431
Svanis skrev: mån 04 okt 2021, 20:31 Ja, jag tänker mig biltemas 71-814 , men får se dessa live först, så att de inte har för mycket stukning i änden
Blev till slut inköp av Biltema bräckjärn artnr 16857
Förde in parallellt med drivaxeln och tog stöd mot oljepåfyllningsskruven, den enda plana ytan där.

Mycket av knutens baksida är avrundad, så blev lite svordomar då bräckjärnet inte nådde in helt, bara 2-3mm på plan yta, men lite lirkande/ryckande rörelser gjorde susen efter att den blanka lackytan nötts bort.
_20211010_152415.JPG
_20211010_152415.JPG (624.94 KiB) Visad 1030 gånger

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]