Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bernie99
#1466979
Hallå gott folk!

Jag försöker stötta min gamle far med hans bilproblem.
Han har en S70 -98 som startar ok (hostar dock alltid lite) men när den är varmkörd så är den sedan svårstartad. Det konstiga är att han säger att motorn tänder och startmotorn slås sedan av direkt (dvs inom 1-2 sekunder). Jag har inte upplevt det sjäv men tycker det är konstigt att startmotorn bryts, eller är det inte det? Det låter inte från startmotorn som batteriet är svagt men det är gammalt. Kan det vara batteriet (trots att startmotorn snurrar snabbt) eller kanske snarare den funktionen som kopplar ifrån startmotorn när motorn tänder? Är det via ett relä eller solenoid? Något som känner igen problemet eller har någon idé?
Tacksam för tips!
#1467036
Hej

Han hade inte bilen på verkstad för ca 1 månad sedan och då bytte dom (tydligen) både givare för vevaxel och kamaxel, så det borde inte vara någon av dom som fallerar. Jag är inte van eller bekant med att startmotorn bryts, finns det en sådan funktion, dvs när motorn tänder och börjar drar runt att startmotorn kopplas ur?
#1467108
Så var min med innan jag bytte stift tändkablar fördelarlock och rotor det var överslag/ feltändning som gjorde så motorn högg stopp på startmotorn ibland. Har nån kollat igenom de här grejorna ? @Bernie99,
Felkoder är det kollat sen sist då jag vill anta att verkstaden inte bara gissat utan kollat det?.

Edit kolla även om det drar tjyvluft i någon trasig/sprucken slang som jag tolkar din beskrivning går bilen inte riktigt bra nångång.
#1467181
Normalt sett så slår inte startmotorn ifrån fören du släpper nyckeln, oavsett om motorn startat eller ej. Så slår den ifrån "av sig självt" så är det något som gör att motorn hugger och typ låser sig. Misständning kan vara en orsak, att den tänder på helt fel ställe och motarbetar den normala rotationen av motorn.

Så, börja med att skruva loss fördelaren och inspektera den och rotorn. Har den t ex "alltid varit servad på verkstad" så slår jag vad om att rotor och fördelare har suttit där sen 1998 när bilen rullade av bandet, och ser ut därefter. Dessa 2 komponenter ingår nämligen inte i något serviceprogram, volvo hade druckit något väldigt starkt och beslutade att fördelare och rotor är evighetsdelar, vilket det inte är - det är slitagedelar, även om dom håller länge.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]