av Svanis - tis 28 sep 2021, 23:50
- tis 28 sep 2021, 23:50
#1466352
Beställde SKF-lager & SKF-knutar under varma sommaren, enligt https://vehicleaftermarket.skf.com/se/sv så ska det vara korrekta artikelnummer.
Nu i helgen som var tänkte jag börja med ena sidan, då som först tog jag ur knuten ur skyddsplast, för in denna i nya lagret och blev paff.
Detta eftersom att splinesaxeln lämnar mycket outnyttjad splines i lagret kvar, när knuten är helt införd.
Har måttat med skjutmått, mätte 13mm outnyttjad splines-djup, jag tänker mig att 0mm möjligen hade varit korrekt, eftersom det finns en försänkning på 3mm.
Nu nyttjas endast 28mm av 41mm splinesdjupet, om dessa monteras.
Jag kan förvisso när jag är på plats igen på sommarstället, där bilen nu står,
då skruva loss centrumbulten och kolla hur mycket av originalknuten från -99 sticker in, men jag tänkte inte på det i söndags och nu tänkte jag möjligen tjäna lite tid,
om jag behöver göra nybeställning.
Nu i helgen som var tänkte jag börja med ena sidan, då som först tog jag ur knuten ur skyddsplast, för in denna i nya lagret och blev paff.
Detta eftersom att splinesaxeln lämnar mycket outnyttjad splines i lagret kvar, när knuten är helt införd.
Har måttat med skjutmått, mätte 13mm outnyttjad splines-djup, jag tänker mig att 0mm möjligen hade varit korrekt, eftersom det finns en försänkning på 3mm.
Nu nyttjas endast 28mm av 41mm splinesdjupet, om dessa monteras.
Jag kan förvisso när jag är på plats igen på sommarstället, där bilen nu står,
då skruva loss centrumbulten och kolla hur mycket av originalknuten från -99 sticker in, men jag tänkte inte på det i söndags och nu tänkte jag möjligen tjäna lite tid,
om jag behöver göra nybeställning.
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5 170hk aut 1997
S70 2,5 170hk aut 1997