Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466352
Beställde SKF-lager & SKF-knutar under varma sommaren, enligt https://vehicleaftermarket.skf.com/se/sv så ska det vara korrekta artikelnummer.

Nu i helgen som var tänkte jag börja med ena sidan, då som först tog jag ur knuten ur skyddsplast, för in denna i nya lagret och blev paff.

Detta eftersom att splinesaxeln lämnar mycket outnyttjad splines i lagret kvar, när knuten är helt införd.
Har måttat med skjutmått, mätte 13mm outnyttjad splines-djup, jag tänker mig att 0mm möjligen hade varit korrekt, eftersom det finns en försänkning på 3mm.
Nu nyttjas endast 28mm av 41mm splinesdjupet, om dessa monteras.

Jag kan förvisso när jag är på plats igen på sommarstället, där bilen nu står,
då skruva loss centrumbulten och kolla hur mycket av originalknuten från -99 sticker in, men jag tänkte inte på det i söndags och nu tänkte jag möjligen tjäna lite tid,
om jag behöver göra nybeställning.

IMG_9002.jpg
IMG_9002.jpg (41.87 KiB) Visad 892 gånger
IMG_9003.jpg
IMG_9003.jpg (113.65 KiB) Visad 892 gånger
#1466478
Svanis skrev: tis 28 sep 2021, 23:50 .. splinesaxeln lämnar mycket outnyttjad splines i lagret kvar, när knuten är helt införd.
Här är original lager (köpt som reservdel på Volvo för 12 år sen, med stor sannolikhet FAG) och original knut (misstänkt FAG)
Ca 14 mm från flänsen in till axeländen. Men på FAG-lagret så slutar invändiga splinen precis jämte änden på axeln.
SKF har tydligen struntat i att svarva bort den oanvända delen av den invändiga splinen.. ? Spelar liksom ingen roll.

Borde jag sluta att samla på gamla utslitna delar? :-D
lager.jpg
lager.jpg (82.86 KiB) Visad 837 gånger
lager_knut.jpg
lager_knut.jpg (175.26 KiB) Visad 837 gånger
#1466491
Erik Å skrev: ons 29 sep 2021, 23:56
Borde jag sluta att samla på gamla utslitna delar? :-D

[/quote]

Tack för ett uttömmande svar, samt nej ditt samlande är bra -som i detta fallet löste mina farhågor.
Men nu har du en bild att spara till framtiden, den tar mindre plats än lagret.
:-D

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...