Sida 1 av 1

Byta turbo och grenrör? S70 2.5T -98

Postat: tor 23 sep 2021, 21:05
av MarcusJ
Chippat min S70 2.5T -98, och det märks tydligt att turboaggregatet inte vill hänga med uppåt 5000 v/min och över. Inte så konstigt, 13G är ju i minsta laget.

Därför funderar jag över om det är vettigt att byta turbo till ett 15G eller kanske t.o.m. ett 16T? Är inte ute efter att dra upp laddtryck och effekt något mera, utan bara undvika att turbon storknar totalt när man drar ur motorn lite grann.

I samma veva kanske även byta grenröret till ett 30637921 med bättre flöde?

Kommer det att ställa till bekymmer? Vill inte laborera med nya programvaror m.m.

Re: Byta turbo och grenrör? S70 2.5T -98

Postat: tor 23 sep 2021, 22:11
av SubMarine
Jag har bytt från 13T till 16T på min 2.5T -99 samt monterat japangrenröret (9207688). Jag flyttade över wastegateaktuatorn från 13T till 16T för att slippa mappa om laddtrycksstyrningen.

Re: Byta turbo och grenrör? S70 2.5T -98

Postat: fre 24 sep 2021, 00:08
av MarcusJ
SubMarine skrev: tor 23 sep 2021, 22:11 Jag har bytt från 13T till 16T på min 2.5T -99 samt monterat japangrenröret (9207688). Jag flyttade över wastegateaktuatorn från 13T till 16T för att slippa mappa om laddtrycksstyrningen.
Hur blev resultatet då?