Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463925
Skulle byta spolarmunstycke för vindrutan till såna bredstrålemunstycken, allt med monteringen gick bra tyckte jag och jag skulle prova att spola rutan. Döm då av min förvåning när hela motorn blir dyblöt av spolarvätska. Tittade på slangarna och allt är tätt där men det är ett knappnålsstort hål i ventilen som sitter innan munstycket på insidan av motorhuven på förarsidan där spolarvätskan sprutar ut - varför är det ett hål där? Ska det vara det? Det är väl en backventil av något slag? Jag har inte rört den ventilen nu så hålet måste alltid ha varit där, det sprutade inte ut någonting innan men det gör det nu. Tänkte köpa en ny sån ventil och hoppas att det löser problemet men vill såklart kolla med forumet först! Har silvertejpat runt hela ventilen som temporär lösning så nu är det hyfsat tätt...
#1463990
Chris72 skrev: tor 16 sep 2021, 00:48 Det är mycket riktigt en backventil, men det som händer är att ett litet membran inne i ventilen går sönder med tiden och då sprutar det ut genom det lilla hålet. Sitter på många Volvo modeller, finns att köpa på Biltema, Volvo mfl. ställen //Ch
Låter rimligt. Får masa mig förbi Biltema och köpa en ventil då :bored: det märkliga är att backventilen som sitter innan munstycket på passagerarsidan inte har nåt hål, det är bara det på förarsidan som har, och det läckte inte innan munstyckebytet vad jag vet :nerd:
#1464015
Lucif3r skrev:Skulle tro att du bara hade otur att ventilen gick sönder precis exakt när du böt munstyckena :-) Sånt händer alldeles för ofta och är alltid lika frustrerande :P
Bra att du fick ordning på det.
Haha, ja det var därför jag blev så konfunderad. Jag hade ju inte rört den liksom. Såg dock när jag satte i nya ventilen att den var identisk med den gamla trasiga - originalventilen har alltså gått sönder en gång i tiden, ersatts av en biltemaventil, som nu ersatts av mig av ytterligare en biltemaventil :devil:

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]