Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Söråker
#1463308
Hej, vilken är den bästa oljan till 850glt 92a 21400mil
av MickeM
#1463317
Söråker skrev: sön 12 sep 2021, 11:31 Hej, vilken är den bästa oljan till 850glt 92a 21400mil
Hur definierar du "bästa"?
Ska du köra banracing med maxtrimmad motor, eller är du bara vanlig bilist?

Fullt tillräcklig olja för 1500mil bytesintervall för vanlig trafik är klassen ACEA A3 B4.
Viscositeten som duger i hela Sverige i alla årstider är 5W40. Uppåt 15w kan ge bekymmer i extrem kyla. (Norra Sverige)

Märkesnamnet på dunken spelar ingen roll naturligtvis.
Håll dig till rätt oljeklass för din motor och viscositet för ditt klimat så är allt så bra det kan bli.
Bättre blir det inte.

Gäller ALLA bilar ALLTID.
Undantag är tävlingsfordon.
av Erik Å
#1463395
Är priset med i kriteriet "bästa" så är Biltemas helsyntet 5W40 inte alls så dum. Har åkt nästan 50k på den..
av Erik Å
#1463399
Glömde säga 2000 mil bytesintervall. Men det står kvar rätt mycket smutsig olja i oljetråget som man inte kan tömma ut (har en B5254S2 -00). Så jag sätter i pluggen igen och slår i typ 3 deciliter lågprisolja, väntar en stund och tömmer igen. Först efter två eller tre sådana sköljningar så kommer det ut ren olja.. :-/
Om det gör någon nytta i praktiken har jag ingen aning om men det känns bättre att veta att all lort är borta :-)
av LOB
#1463575
Hellre billig olja som du byter ofta än dyr olja som du byter sällan. Jag byter olja var 800 mil (Lidl helsyntet) och har därför undvikit tät vevhusventilation de sista 9 åren (från 7800 mil till 19000 mil). Byter du olja så sällan som var 2000 mil kommer du få oil sludge och tät vevhusventilation och åtgärdas inte det så får du snart oljeläckage.
av Erik Å
#1463587
Har undvikit igensatt vevhusventilation de senaste 34 000 milen med 2000 mils oljebytesintervall . Men vem vet, den kanske pajar i morgon! :-D
Längre än 2000 skulle jag inte våga åka ens med longlife-olja :P
Snart dags för oljebyte nr 29. Hade jag bytt var 800:e mil hade det blivit nummer 71 :-D :-D
av LOB
#1463635
Erik Å skrev:Har undvikit igensatt vevhusventilation de senaste 34 000 milen med 2000 mils oljebytesintervall . Men vem vet, den kanske pajar i morgon! :-D
Längre än 2000 skulle jag inte våga åka ens med longlife-olja :P
Snart dags för oljebyte nr 29. Hade jag bytt var 800:e mil hade det blivit nummer 71 :-D :-D
Och du har aldrig rengjort vevhusventilationen under 34 k mil? Ja då tror jag motorns packboxar lever på lånad tid. Jag följer faktisk bara Vovlos serviceintervall för oljebyte på en turbomotor för en amerikansk Volvo (importbil). Oljan kostar 36 kr litern så det är oavsett ingen dyr investering.
av MickeM
#1463661
Vevhusventilationens igenkorkande har med flera faktorer att göra.
Turbo drabbas avsevärt muvket lättare än sugmotorer
Hur välservad med oljebyten den är
Och viktigast: HUR mycket/lite den kortkörs.

Lågmilare för åldern är i REGEL körda kortare sträckor per åktur ån långmilade.

En taxibil som går så mycket att den knappt får en enda kallstart får nog ingen tät ventilstion alls, om den oljeservas som den ska.
Någon som har 3km till jobbet dessutom med ett dagisstopp efter vägen ... Ja ni kan ju tänka er..
av Erik Å
#1464704
LOB skrev: tis 14 sep 2021, 10:06 Och du har aldrig rengjort vevhusventilationen under 34 k mil? Ja då tror jag motorns packboxar lever på lånad tid.
Tja, jag bytte oljefälla och slangar vid 22k eller nåt sånt, kanske börjar bli dags igen efter 34k till men det finns absolut inget som tyder på att den är igensatt :-D Den var inte farligt igenkleggad första gången heller, lite brun gummibeläggning kvar från första åren då bilen servades på Volvoverkstad som hällde i någon skum delsyntetolja..

Förmodligen hänger hela "sludge"-problematiken och hur långt man kan köra mellan oljebytena på hur mycket sot som smiter förbi kolvringarna. Alltså individberoende och ökar förstås allteftersom motorn slits. Sen har ju Volvo konstruerat om ringarna emellanåt, det är en kompromiss mellan täthet, livslängd och friktion
Och javisst, turbon vill gärna "bränna" oljan pga höga temperaturer. Såna problem har inte jag hurra! :-D

Det mesta är på lånad tid vid 56k, det fuktar faktiskt lite olja under kamaxlarna (kan ju vara VVT:n också) :-D
Tänkte ju kunna åka 100k men å andra sidan handlar det om att shoppa bränsle för 400 000 kr :-o
Kanske bättre att satsa på en elbil men jag tänkte vänta något år till tills batteritekniken stabiliseras och laddställena blir fler
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]