Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1462986
Ska byta växellåda på en volvo 850 1992 manuell.
Är det svårt? Och hur gör man? Har aldrig gjort nått sådant innan. Och har ingen lyft eller sånt lyx tyvärr. Pallbockar och domkraft har jag. Läste att man ska lossa subframen på vänster sidan men måste man hänga upp motorn i nått? Och behöver jag tippa ner den för att kunna få ut lådan?
Vore tacksam för lite tips om hur jag ska gå tillväga....

Mvh Anders
av rd350
#1462993
Det är ett ganska stort jobb om du inte äer van. I stora drag hänger du upp motorn i en bygel mellan skärmbalkarna, hänger upp styrväxeln, lossar framaxelbrygga och sänker ner den i vänstersidan sen ska lådan ut mellan bryggan och rambalken. Det är ganska tight men det går, kolla volvos rephandbok alternativt vida/vadis. Metoden är i princip samma på äldre v70.
av abel1
#1463010
Kanske det skulle fungera att lägga ett kraftigt plank tvärs över och hänga upp motorn i spännband?
Men själva motorn behövs inte sänkas ner?
Har beställt haynes repbok men har inte dykt upp än tyvärr. Men som jag tänkt så är de bort med fjäderben och länkarm osv.?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1463026
Dela fjäderben på vänster sida. Bort med drivaxel och hjullagerhub. Använd ett motorok att hänga motorn i. Kostar ca 1500:- att köpa. Lossa styrstång inne i bilen vid pedalerna. Styrväxeln kan sitta kvar i ramen. Lossa växelvajrar från lådan. Lossa drivaxel på hö sida från hjullagret. Lossa bultarna till subframen på hö sida men skruva upp dem en bit bara! Låt dem sitta kvar. Ta bort bultarna på vä sida helt. Sänk ner subframen eller ramen på vä sida. Sänk även motorn lite med hjälp av motoroket. Sen har du växellådan i position, bara att skruva lös och ta ut. Detta är bara taget ur minnet och i grova drag..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av abel1
#1463117
Ok så ett motorok kan man höja o sänka motorn med? De går ju inte med en planka nej... är de bara o skruva isär styrstången inne i bilen? Så på högersidan räcker det att lossa drivaxeln vid navet? Får hoppas haynes boken dyker upp snart så kanske de är lite bilen så man förstår bättre.
av MickeM
#1463126
Tänk NOGA på att sätta ihop styrningen i rätt position. Kontaktrullen bakom ratten tål inte att vridas för långt åt något håll. Allt måste monteras med centrum i centrum.

En så tidig 850 kanske inte har den kontaltrullen, föressten. Men man har anledning att sätta i centrum ändå.
av v16v
#1463270
Jag gjorde en motor hållare av en planka och klossar mot skärmkant, förstärkte med ett rör och satt en bit gängstång med en krok så man kunde sänka motorn.
styrväxeln togs löst från rambalken.
av abel1
#1463318
Ja de lät ju smart...Du har ingen bild på bygget? Hur stor planka använde du?
Och vad är kontaktrulle? Vart sitter den? Fattar inte riktigt när man inte skruvat så mycket...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1463342
Kontaktrullen sitter i ratten, det är den som ser till att tuta, airbag osv fungerar när du vrider på ratten. Den tåls bara snurra ca 2.5varv åt vardera håll (dvs normala rattutslag). Därför är det superviktigt att den är centrerad, annars kommer den gå sönder när du rattar sen :-)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]