Sida 1 av 2

S70-00 Bromsok kärvar

Postat: mån 06 sep 2021, 14:47
av Björn10
Fick en tvåa på senaste besiktningen då vänster fram rullar trögt. Jag lossade bromsoket och fettade in det samtidigt som
jag kollade att det rörde sig. Jag pressade in kolven m.h.a. en tving men lyckades inte få in kolven helt det saknas ca 5 mm men jag monterade på oket och problemet kvarstår. Vad göra ?

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: mån 06 sep 2021, 15:10
av Erik Å
Ta ut kolven, kolla att det inte är rosthål i kromskiktet (ny kolv behövs isåfall) eller rost i cylindern eller spåret för o-ringen (går att slipa bort).
Enklast är förstås att skaffa nytt ok.. :-)

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: mån 06 sep 2021, 15:10
av Lucif3r
Kan vara glidpinnarna, men troligtvis är kolven slut och behöver bytas. Enklast att bara köpa nytt ok, fast det bör göras på båda sidorna isf.

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: mån 06 sep 2021, 18:54
av SubMarine
Lätt att kolven nyper i cylindern om man pressar in det med en tving eller rörtång.

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: mån 06 sep 2021, 22:19
av Erik Å
Det kan eventuellt gå att polera upp yttre delen av kolven utan att ta ur den helt; pumpa ut den ca 15mm med korta slag (trampa aldrig pedalen i golvet!) och peta tillbaka damasken sen. Polera bort beläggningar och smuts på kolven med autosol på trasa. Men förmodligen så har rosten gått igenom kromskiktet och då är det inte mycket att göra..
Och rost inne i cylindern på ytan mellan damask och o-ring kommer man förstås bara åt genom att ta ur kolven helt..

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: tis 07 sep 2021, 06:31
av MickeM
Som sagt:
Ska man ha fason på bromskolv som kärvar räcker det inte med smörja. Kolven behöver putsas, men ofta är det själva loppet i oket som rostat så det är för trångt. Behöver honas ur.

Ok loss från bilen
Kolv ur (försiktigt med tryckluft) och putsas upp
Hona/slipa/putsa loppet i oket.
Ny tätning och dammskydd, allt smörjt med bromsoksfett och montera ihop. Kolven måste pressas i rakt. Annars kan tätningen paja.
Gärna ny luftnippel.

Eller, byt komplett bromsok.

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: tis 07 sep 2021, 08:47
av Björn10
1) Ja jag funderar på att köpa ett nytt ok på Biltema för 849 kr eller ett beg. på nån bilskrot där kostar dom 400-500 för ett fungerande. Jag är dock rädd för vad som händer med bromsslangen när jag ska byta den, kanske man får in luft i systemet och sånt kan jag inte hantera vet nån?

2) Kan man inte pressa in oket sista biten genom att öppna på luftskruven samtidigt som man trycker in kolven?

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: tis 07 sep 2021, 08:51
av Lucif3r
1. Begagnat är ju lite av en chansning, men det gör du väl som du vill. Bromsslangen brukar inte vara några större problem att lossa från oket, men visst kan det jävlas. Lufta måste du givetvis göra, men det är knappast raketforskning. Medhjälpare underlättar dock.

2. Hur menar du att det skulle hjälpa? Kolven kärvar ju, så det spelar ju ingen roll hur mycket du trycker in den, den kommer troligen inte kärva mindre för det.

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: ons 08 sep 2021, 06:37
av MickeM
1. Visst kan ett begagnat fungera, men också vara nästan lika dåligt. Att en bromskolv går lätt kall, betyder inte per automatik att den ännu går lätt när det blivit varmt.

2. Funkar bara om det tar stopp för att bromsvätskekoppen är full.
Men den brukar snarare ploppa ut eller gå sönder.
Visst händer det att bromsslangar havererar och blir som backventiler. Jag har själv r0kat ut döe flera. Men då skulle det vara från början och inte efter en bit.

Re: S70-00 Bromsok kärvar

Postat: lör 11 sep 2021, 18:43
av Björn10
Ja nu har jag låtit byta ut bromsoket VF mot ett nytt från Biltema och nya belägg. Det hade dock ingen effekt, hjulet snurrar fortfarande trögt när man lyfter bilen och när jag kör en längre sträcka blir det också ganska varmt, när jag mäter temp på bromsskiva VF så ligger tempen på ca 55 grader medan den på HF fram ligger på ca 35 grader. Nämnas bör att vid mätningen av bromsarna så var det inga problem dvs mindre än 30 % avvikelse på respektive axel. Värdena är enligt följande VF 2,8 HF 3,0 VB 1,8 och HB 2,2. Märkligt att det är större rullmotstånd på HF trots att denna blivit godkänd. I besiktningsprotokollet från Dekra står det "FÄRDBROMS HJULBROMS 1.1, FRAM VÄNSTER, ANLIGGNING". Jag tolkar denna text bokstavligt, att det är fel på bromsarna vilket det uppenbarligen inte är. Vad jag förstår så kan det finnas många orsaker till att ett hjul snurrar trögt exempelvis slitet hjullager men kanske även växellådan då det handlar om en automat som snart gått 23000 mil årsmodell -00. Min fundering är borde inte diagnosen vara" VF rullar trögt" om det vore formulerat på detta sätt hade man haft ett annat fokus vid reparationen men man litar ju på besiktningsmannen.