Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbosnusen
#1459733
Funderar på att byta motor i v70in då den snart rullat 42 tusen mil och är nog inte långt ifrån döden,sitter orginal B5254S i den nu.

Funderade först på att byta till D52 men efter lite läsning så kom jag fram till att det blir nog ett dyrt och tidskrävande projekt att göra.
Så jag undrar istället om T5 (B5234T3) går att stoppa ner bolt on? Eller om man behöver bygga om motorfästen osv?
Tänker också om det är några större problem att regga om till den motorn, eller om man ska chansa och hoppas på att besiktningen inte lägger märke till att det sitter turbomotor i den :-D

Lär ju finnas någon här som har bytt från sugmotor till turbo som vet :)
av LOB
#1459754
Turbons enorma tryckrör som går rakt över motorrummet är ju det första besiktnigsmannen ser när han öppnar huven.
Jag skulle nog tillägga, glöm hela prosjektet. At byta från en turbomotor till en annan turbomotor upptäcks nog inte i 95 av 100 tilfällen men att ersätta en sugmotor med en turbomotor så skal du ha väldig tur om du klarar dig igenom mer än 2 besiktningar...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1459779
Rent mekaniskt är det inga större bekymmer. Motorn i sig är bara att hinka i, men sedan ska man ju ha motorstyrning också.

Att registrera och besiktiga bilen efter ett sådant motorbyte är bara att glömma. Byt bil istället, till en V70 T5 eller 2,5T/2,4T. Blir billigare och enklare på alla sätt!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1459807
MarcusJ skrev:men sedan ska man ju ha motorstyrning också.
GLT använder samma styrsystem som T5orna, Motronic4.4. Det enda som saknas är kablaget för vacuumventilen som styr laddtrycket, och själva ventilen.
Givetvis behöver man byta styrboxen till T5-modell också, eller programmera om sin GLT box, men det är 100 gånger enklare att byta styrboxen.

Och ja... Den bes. man som missar att det sitter en turbomotor i en sug-reggad bil bör omgående rapporteras och sparkas... Missar denne ett sådant uppenbart fel, gud vet hur mycket andra rent trafikfarliga fel denne släpper igenom :-o
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1460021
Lucif3r skrev: tor 19 aug 2021, 17:32GLT använder samma styrsystem som T5orna, Motronic4.4. Det enda som saknas är kablaget för vacuumventilen som styr laddtrycket, och själva ventilen.
Givetvis behöver man byta styrboxen till T5-modell också, eller programmera om sin GLT box, men det är 100 gånger enklare att byta styrboxen.
Jag läste lite slarvigt, tänkte inte på att det var GLT/20v-motorn han ville byta ut.

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]