Sida 1 av 1

vanligt att 850 -94 surar?

Postat: sön 15 apr 2007, 09:46
av devil666
850 -94 .
startar den och stänger av den nästan direkt (1-3 min) . då har pärlan surat ner sig och behöver en del övertallning för att starta igen , värst om man startar och snabbt stänger av o låter bilen stå över nattan .
hört folk som säger att de bara är såna. men jag tycker det verkar lite konstigt . kanske bara ett vanligt fel. ?

men nu så sitter det nästan i ryggmärgen att man får låta bilen brumma ett tag innan man låter den vila(stänger av den). :wink:

Postat: sön 15 apr 2007, 10:50
av Uninium
Jag har råkat utför det 2 gånger,1 gång efter kopplingsbyte då vi bara körde den typ 10m till garaget efter att den stått en natt,2a gången så gick jag bara ut och vände bilen på gatan(datumparkeringen :( )

Om man inte vill nöta med startmotorn ett bra tag så kan man prova med att skruva ur tändstiften och låt startmotorn snurra nån sekund och sen i med tändstiften igen,sen ska den förhoppningsvis starta :)

Postat: sön 15 apr 2007, 15:35
av Emma
Hej!
Läste just vad ni skrev, å kände precis igen de där! Har själv en 850, årsmodell -94.. å den har gjort så 3 gånger, efter att den då bara vart igång nån minut, så har den nästa gång inte velat starta, spelar ingen roll hur mycke å hur länge man nöter så startar den inte, så vi har efter många om å men fått igång den med hjälp av startkablar för vi har trott att de har vart batteriet. Men andra gången den gjorde så, så vart den sur när vi försökte starta den, börja lukta massa bensin å så när vi försökte hjälpa till lite genom å trycka på gasen.. men tredje gången så vart den inte sur när vi trampa på gasen, men de tog en bra stund innan den ville leva av sig själv efter startkablarna oxå.. den beteer sig väldigt underligt, för när man försöker starta den så låter de inte som att det är batteriet....men ändå så får man igång den på startkablar....

Postat: mån 16 apr 2007, 05:44
av *pettson*
Emma skrev:Hej!
Läste just vad ni skrev, å kände precis igen de där! Har själv en 850, årsmodell -94.. å den har gjort så 3 gånger, efter att den då bara vart igång nån minut, så har den nästa gång inte velat starta, spelar ingen roll hur mycke å hur länge man nöter så startar den inte, så vi har efter många om å men fått igång den med hjälp av startkablar för vi har trott att de har vart batteriet. Men andra gången den gjorde så, så vart den sur när vi försökte starta den, börja lukta massa bensin å så när vi försökte hjälpa till lite genom å trycka på gasen.. men tredje gången så vart den inte sur när vi trampa på gasen, men de tog en bra stund innan den ville leva av sig själv efter startkablarna oxå.. den beteer sig väldigt underligt, för när man försöker starta den så låter de inte som att det är batteriet....men ändå så får man igång den på startkablar....
att den blir så beror på att startmotorn kärvar för er. Ta bort och smörj upp den. Gör även rent kontaktytorna mellan startmotor/block.
Det finns en annan variant på varför bilarna surar ned sej. Det blir för lite olja kvar på cylinderväggarna och därmed tätar inte kolvringarna mera. SÅ lösningen på problemet är att lossa stiften droppa i lite olja i cylindrarna, med spridarna bortkopplade så gnager man på. När kompet börjar låta normalt så kopplas spridarna in. NU ryker det en del men bilen startar. Detta är ett ytterst vanligt problem (Eller tja bägge ovanstående är vanliga)

Postat: mån 16 apr 2007, 22:24
av Bred
låter märkligt tycker jag. Kan ju inte vara meningen att man ska hålla på så.
Har själv en 850 glt 92 sedan några vecko och har aldrig mräkt av detta. Startar ofta bara snabbisar för att köra in den i garage och ut å grejer, men har aldrig märkt av dessa symptomen, å ändå har den gått 26000 mil. Men, visst har det varit så ibland att ja fåttt hålla på starten nån sekund längre än vanligt, men inte mer. Då har den även gått lite småmärkligt de första 2 sekunderna, men sen har allt varit normalt.