Sida 1 av 1

CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: tor 12 aug 2021, 19:35
av Svanis
Besiktade i förrgår och jämförde värdena från avgasprovet på 2,5T -99 med 17300mil mot en bekants Golf R -15 med 2500mil.
Golfen har Euro6-klassning, men min 22-åring verkar att vara det bättre miljöalternativet, sett till CO- värde, då det blev noll :-)
Hur är det ens möjligt?
.
S70 2,5 T:
_20210812_130905.JPG
_20210812_130905.JPG (173.92 KiB) Visad 1126 gånger
.
GOLF R:
_20210812_130937.JPG
_20210812_130937.JPG (214.4 KiB) Visad 1126 gånger

Re: CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: tor 12 aug 2021, 21:25
av SubMarine
När jag grävde lite i emmisionsklassningarna i samband med att Euro5 reglerna trädde i kraft på Hornsgatan i Stockholm så fann jag att min V70 -99 var under gränsvärdena för CO, HC och NOx för Euro6. Antar att det kan finnas andra krav, som t.ex. hur snabbt efter motorstart som bilen ska vara under gränsvärdena som säkert är mer tight med Euro6 och som våra äldre bilar därmed inte klarar.

Re: CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: lör 14 aug 2021, 12:03
av MickeM
Är det inte mer än utsläppen som krävs i miljöklasserna?

Tex Automatiskt Start/stopp, omgivningsljusreglerat positionsljus bak, växlingsindikator, däcktrycksövervakning, osv....

Re: CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: lör 14 aug 2021, 13:56
av Lucif3r
Klassningar och certifikationer osv är betydligt mer invecklade än det, rent ut sagt, löjliga avgasprovet besiktningen utför.
Det finns ju en anledning till att vissa namnlösa tillverkare programmerar in specialprogramvara just för att kunna smita igen euro tester och certifikationer ;-)

Re: CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: lör 14 aug 2021, 14:51
av MarcusJ
MickeM skrev: lör 14 aug 2021, 12:03 Är det inte mer än utsläppen som krävs i miljöklasserna?

Tex Automatiskt Start/stopp, omgivningsljusreglerat positionsljus bak, växlingsindikator, däcktrycksövervakning, osv....
Njae, snarare så att det du nämner är ett sätt för tillverkarna att i laboratorietesterna någorlunda enkelt klara kraven.

Re: CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: lör 14 aug 2021, 16:36
av SubMarine
Fast det finns inga gränsvärden för CO2-utsläppen i Euro-kraven vad jag sett. Rätta mig gärna om jag har fel. Start/Stop påverkar väl främst bränsleförbrukning, d.v.s CO2 och minskar inte övriga emissioner. Borde väl tom kunna öka CO, HC och NOx eftersom katalysatorn borde svalna lite?

Re: CO-värden 2,5T-99 vid bilprovningen

Postat: lör 14 aug 2021, 21:17
av MarcusJ
SubMarine skrev: lör 14 aug 2021, 16:36 Fast det finns inga gränsvärden för CO2-utsläppen i Euro-kraven vad jag sett. Rätta mig gärna om jag har fel. Start/Stop påverkar väl främst bränsleförbrukning, d.v.s CO2 och minskar inte övriga emissioner. Borde väl tom kunna öka CO, HC och NOx eftersom katalysatorn borde svalna lite?
I normal körning i verkligheten, antagligen.
I testcykeln i laboratoriet? Nej.