Sida 1 av 2
kylfläkt!
Postat: lör 14 apr 2007, 14:32
av 232Divers
har en liten fundering ang. kylarfläkten....
Har aldrig hör att fläkten gått igång för o kyla motorn.. enligt tempmätarn så håller motorn tempen men man tycker att fläkten borde snurra nån gång då motorn står på tomgång... finns det nå sett o kolla om relärna o fläkten fungerar?
(tempgivaren bytte jag ut förra året då den gamla var trasig o inte visade tempen i motorn)
Postat: lör 14 apr 2007, 16:01
av Kena
Beror nog på klimatet där du bor(såg att det var Kiruna) 8)
Postat: lör 14 apr 2007, 16:07
av christer.d
Kena skrev:Beror nog på klimatet där du bor(såg att det var Kiruna) 8)
vadå klimatet??
förklara bättre vad du menar jag bor åxså i norrbotten inte långt från kiruna. :?:
Postat: sön 15 apr 2007, 09:05
av 232Divers
inte riktigt de svaren jag förv'ntade mig.. men men
Postat: sön 15 apr 2007, 09:37
av christer.d
nä nå ska det fungera när tempen kommit upp ska den slå i gång och gå korta stunder om den går på tomgång.
jag testade på min och det fungerade.
så inte har det med kiruna att göra eller korpilombolo
(D)
Postat: sön 15 apr 2007, 10:53
av Kena
Lugn grabbs, jag skämtade, menade bara att ni har så kallt så den inte behöver kyla.

Postat: sön 15 apr 2007, 12:16
av 232Divers
tja... provade o ha bilen igång ett tag då motorn var varm men fläkten gick aldrig igång.. provade sedan dra bort kontakten som sitte ovanför generatorn till tempgivaren o då började fläkten o snurra för fullt.... provade bryga kontakten som ska sitta i tempgivaren o tempmätaren började stiga till max vilket visar att den fungerar också. men då efter det började motorproblems-lampan o lysa. vad kan det bero på! nån som vet hur man nollställer den?
Postat: sön 15 apr 2007, 12:39
av christer.d
232Divers skrev:tja... provade o ha bilen igång ett tag då motorn var varm men fläkten gick aldrig igång.. provade sedan dra bort kontakten som sitte ovanför generatorn till tempgivaren o då började fläkten o snurra för fullt.... provade bryga kontakten som ska sitta i tempgivaren o tempmätaren började stiga till max vilket visar att den fungerar också. men då efter det började motorproblems-lampan o lysa. vad kan det bero på! nån som vet hur man nollställer den?
ta bort -kabel på batteriet ca 5 till 10m.
Postat: sön 15 apr 2007, 13:36
av 232Divers
tja.. provade o köra igång fläkten genom o ta ut kontakten till tempgivaren (tändningen påslagen ej motorn igång)... slog av tändningen o den fortsatte o snurra.. sedan kopplade jag tillbaka den till givaren o vred på tändningen o fläkten snurrade fortfarande ända tills jag drog igång motorn.. då slutade fläkten o snurra.. nån som har nån ide om det ska vara så eller om det kan vara fel nånstans???
Postat: sön 15 apr 2007, 14:01
av S.t.r.a.n.D
Vad är det för bil du har??
Nya bilar har ju återkallats för byte av elkylfläkt pga av att bilar i japan blev överhettade pga av problem med den så Volvo gick ut med byte av samtliga.
Har bytt endel på nyare v70, xc70 m.m.