Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perman
Om 500 mil så är det dags för 24.000 mils service på min 855 GLT -97, och normalt så skulle bl a kamremmen ha bytts. Nu har jag sån tur så att den är redan bytt hösten -05, tillsammans med aggregatremmen. Har pratat med verkstan som gjorde det så att det är konfirmerat att så är fallet. Däremot gjorde man inget åt spännrullen eller vattenpumpen, utom att kolla så att allt var ok. Nu är den stora frågan - törs jag lita på att spännrullen och vattenpumpen håller och bara göra en mindre service med olje- och filterbyte nu? Känns lite onödigt att låta byta dessa om de nu är ok.

Till saken hör att jag planerar att åka bl a till Ukraina i augusti eller september, och då vill man ju inte att nånting händer med bilen. Att bli ståendes på den ukrainska landsbygden med en läckande vattenpump vore nästan en mardröm, även om det finns bra Volvoservice i landet.

Vad ska man köpa för olja då till oljebytet? Räcker det med en bra delsyntetolja? Det är ju ingen turbo...

Mvh,

Per
av PoloPrinsen
Ska du till Ukraina så räkna med att inget är som i svedala. Så förbered dig med det nödvändigaste sakerna till bilen och kolla in på tex motormännens sida om utlandskörning. http://www.motormannen.se/mm1/site/02_R ... utomlands/

Räkna inte med att navigatorns kartor har med ukraina, iaf inte i detaljerat utförande. Köp en vägatlas i ukraina som har alla de kurylliska (stavning) stavningarna på ortsnamnen och inte bara den vanliga abc-stavningen som det är i den vanliga kartboken som köps i swe. Den inhemska kartboken har även rätt info på bladen, det har kanske inte den svenska europaatlasen.

Vägnätet är av ytterst varierande skick. från bättre än det svenska till "slå sönder bilen-standard" kan det skilja 2 meter längs vägen, så att söndagsköra och titta på annat än det som hör körningen till rekommenderar jag bara om du har råd med att laga hjulupphängningen titt som tätt pga missade potthål.

Kör inte för fort - polisen stoppar dig garanterat när de ser att du kör en utlandsbil. drick såklart inte heller - de har 0 i promillegräns i ukraina och även om straffet kanske kan tas i pengar räknat så tror jag inte du kommer att få vibrationer av 5-stjärniga hotell i fyllecellen/häktet. ;-)

pruta hårt på det som verkar turistanpassat i prisväg, men tex soppa till bilen och mat har redan ett fast pris i resp butik.

ta med ficklampa, skymningen är kort på den breddgraden och att rota runt under motorhuven i mörker löser inga problem.

larma alltid bilen + ha kraftig rattkrycka. töm bilen HELT från synliga saker.

ska bilen in/ut ur ukraina så ska registreringsbeviset medtagas, det kontrolleras mycket noga.

"smuggla" några ciggpaket och ett par halvlitersflaskor vodka går nog bra, men allt annat skulle jag passa mig ytterst noga för att försöka mig på, gränskontrollen är hheheheh omfattande! just gränspassagen tar 1-9 timmar de gånger jag passerat mellan polen/UA, UA/rumänien, UA/slovakien.

Vifta inte med pengarna, men räkna med att det trotts allt går åt endel och att kreditkorten inte alltid funkar/accepteras.

Nu låter nog allt detta som om det e skit att vara i ukraina - tvärtom så e det underbart, men detta är lite att tänka på och så.

Ha det finfint, får man fråga vart det bär av? krimhalvön kan rekomenderas, liksom karpaterna, kiev mm mm! ;-)

Mvh Poloprinsen. (hmm ja just polon har varit till svarta havet via ukraina, 660 mil underbar resa!) ;-)
Användarvisningsbild
av Perman
Glömde att säga att jag var i Ukraina i september förra året, men tack i alla fall för alla tipsen. Visserligen flög jag ensam till Warsawa och tog tåget sedan till Kiev och Kherson, men hem åkte jag och brorsan i alla fall bil från Kherson till Warsawa. Aldrig har väl McDonalds mat smakat så bra som när vi kom till flygplatsen söder om Warsawa efter att ha kört kontinuerligt i ett och ett halvt dygn.

Håller med om vägnätets standard. Hur man köra hoj i det här landet övergår mitt förstånd. Helt plötsligt mitt ute i en stor korsning kan det sticka upp en brunn kanske 20-30 cm högt. Kör man på den med mc så är det väl kört. Bilen blir det väl bara punktering på om man har tur. Och innan man kom på att man alltid skulle lägga sig i vänsterfilen när man kom till en korsning och skulle rakt fram (högerfilen går nämligen enbart till höger). Rätt som det var ibland när man stod och väntade på grönt kunde det komma en galning och slänga sig om utanför alla bilarna och bara braka rätt igenom korsningen utan att ens se sig för. Vi har nog ändå en ganska bra trafikkultur här i Sverige.

Kör man för fort och blir stoppad av polisen så är det bara att spela dum turist och låtsas att man inte fattar nånting. I värsta fall får man väl sticka till dom ett par reklampennor som muta om inget annat hjälper. :wink: :) Brorsan har blivit stoppad ett 25-tal ggr för olika förseelser (mest fortkörning) och det har kostat honom totalt 100 kr.

På hemvägen hamnade brorsan och jag på en gammal rysk betongväg som hade byggts under kalla kriget för att man skulle kunna föra fram pansarförband snabbt till fronten. Mil efter mil efter mil spikrak betongväg och inte ett hus eller nån bensinmack. Det gällde verkligen att ha reservdunkar. Bara ett fåtal bilar mötte vi. Plötsligt fanns där en gigantisk grushög mitt på vägen och man var tvungen att svänga vänster eller höger. Tyvärr tog jag fel och körde mot Vitryssland ett tag, men med hjälp av månens position lyckades vi till slut fortsätta mot den polska gränsen.

Det är inte helt säkert att det blir någon resa i år. I värsta fall så får man väl spara till nästa år, men att det ska bli en resa igen är helt klart. Jag kommer att besöka Kharkov bland annat. Vet inte än om jag törs åka ensam eller om jag ska ta med en kompis.

Jag har nu lyckats få bekräftat av en tidigare ägare till 855:an som jag köpte i februari att kamremmen och aggregatremmen redan är bytta hösten 2005, så några kronor tjänar man väl på 24.000-milaservicen. Ca 2.800 kr skulle den kosta nu i alla fall hos Mikael Östh på Bildelsbutiken i Norrköping. Han är jätteduktig på Volvo, och billig!

Ha det bra!

/Per

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]