Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silkefot
#1456651
Hej, köpte V70 2000 model medans jag bodde i Sverige så tänker at even om min Svenska er mer Svorsk borde detta vara forumet över alla forumer för Volvo :-)
Våran V70 har nästan stått stille ett år och jag märker att batteriet töms äfter ungefär ett par veckor, så om jag inte laddar den jävnlig går den tom. Är det normalt?
Dom senaste gongarna jag har provat den har det poppat upp felmedelanden som jag har tänkt berodde på dårligt batteri da til eksempel fartmålaren slutade fungera samman med blinkers och heljus. Bytade så batteriet men får fortfarande problemer äfter ca. 20 min kjöring der dom samme sakerna slutar å fungera. Det kommer også airbag och ABS varning. Skal jeg kondemera högen eller vet någon hva det kan vara? Âr det något jag kan meta? Har en OBDII lesare liggande men vet inte vilken app som passar
Första gongen här så satsar på tålamod om detta är diskuterad flittig redan innan någonstands her...
av Libbe
#1456653
-Batterier varar ju inte i evigheter........Beror ju på hur dom sköts om! -Står bilen en längre tid? Kanske man skall underhållsladda? Det är ju ingen dum ide'?
Felkoder på Airbags,kan du inte radera. Alla andra felkoder kan du radera. Felkoderna återkommer,om dom inte åtgärdas.
Laddar Generatorn?
av MickeM
#1456657
Man kan inte radera ABS koder med en billig universell OBDII scanner heller.
Men felkoder glöms av med batteriströmmen UTOM Airbag, vars koder måste raderas via OBDuttaget.
En v70 år 2000 behöver programmet VIDA med en Dice som interface. Fungerar endast mot Laptop vad jag vet.

Kanske Würt, Icarsoft, Autocom, Delphi med flera kan göra det också. Men dom programmen ställer ganska höga krav på interfacet.
Funkar troligen inte med tex en ELM eller liknande lägre prissatta intetface-enheter.
av Silkefot
#1456720
Âr inga felmedelande kvar når jag startar upp bilen igjen etter att ha laddat det nya batteriet upp igjen, och OBDII'en min ger inga DTC koder heller precis som vanligt. Nästa gong jag kör vil den igjen vil antagelig batteriet vara svakt och til slut vill jag få konstiga meddelanden igjen. Hur kollar jag om generatoren er ok? Jag finner inga OBDII appar som gir meg ladningsspenning
av Erik Å
#1456732
Mät spänningen över batteriet med en digitalvoltmeter. När motorn går (och har varit igång en stund) så ska spänningen ligga på ca 14 volt. Det visar att generatorn laddar som den ska. Är spänningen kvar på 12V eller mindre så laddar inte generatorn tillräckligt och då töms batteriet sakta men säkert.
Sen kan det vara läge att mäta strömförbrukningen från batteriet då bilen står parkerad, den ska bara vara något tiotal milliampere några minuter efter avstängning då alla elektronikenheter har gått till sovläge
av Libbe
#1456733
Den allra första indikation på att din generatorn inte fungerar är att batteriet blir urladdat.
För det andra kommer varningslampan på instrumentpanelen antingen inte lysa eller kontinuerligt lysa när motorn är igång.
Det bästa testet för att se om din generatorn fungerar är att använda en voltmeter.
Denna ska anslutas över pluspolen från baksidan av generatorn utgångsledningen (B +) och negativa (B-) terminal på batteriet.
Om du inte kan få till den positiva polen på baksidan av din generator kan du använda pluspolen (B +) på batteriet. (Detta är inte ett säkert säkert sätt eftersom det kan finnas ett spänningsfall mellan batteriet och din generator).
Din generator bör ladda mellan 13,6 volt och 14,3 volt vid tomgång, när fordonet är igång och du sätter på dina tillbehör såsom lampor, vindrutetorkare, värmare etc, kan spänningen sjunka till cirka 12,4 volt detta är acceptabelt.
Om du får avläsningar utanför dessa mätvärden fungerar inte generatorn korrekt.

Generatorn kan ta skada om den är kopplat till ett dåligt batteri (den producerar mer energi än batteriet tar emot och överskottet blir värme som bränner diodbrygga och/eller lindningarna).
av Erik Å
#1456735
Kan vara värt att nämna att laddninglampan förblir släckt så länge generatorn laddar den minsta ström. Det kan fortfarande vara mindre än vad bilen förbrukar från batteriet och då töms förstås batteriet efterhand..

Efterdrog hjulmuttrarna, en som satt lite lös[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]

Dashcam i v90

Filmen visar nyare V90. Det ser inte ut såd&[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]