Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456347
DICE är hårdvaran, VIDA mjukvaran har jag förstått.
-Normalt verkar dessa säljas separat ?
-Detta ska tydligen fungera att kalibrera ventilationsspjäll med ?
-Fann annons VIDA innehållande arbetsbeskrivningar och åtdragningsmoment, är det representativt eller extra?
-DICE förekommer oftast kompatibelt med VIDA 2014d med finns även med kompabilitet med VIDA 2015,
men det finns väl ingen fördel med det för äldre bil ?
-Har någon provat VIDA med windows 8 ?

Avser nyttjas med s70 B5254T -99 med nya gasspjället

Jag har laptop med windows 8 Pro kan jag nämna, har förvisso en äldre med windows 7 Pro men med dåligt batteri.
#1456470
Enklast är att köra VIDA på datorn med Windows 7 Professional. DICE måste ha strömanslutning, så då kan du lika gärna köra datorn på samma vis, spelar alltså ingen roll att batteriet är dåligt.

Så gör jag jag iaf, var för krångligt och meckigt att köra Windows 7 virtuellt.
#1456474
MarcusJ skrev: fre 30 jul 2021, 10:49 .....DICE måste ha strömanslutning......
Men normalt får väl DICE ström via bilbatteriet, extern strömintag trodde jag bara behövdes vid speciella behov ?
(Ser på annonsbilder enbart usb & obd kontakter)
#1456482
Svanis skrev: fre 30 jul 2021, 11:02
MarcusJ skrev: fre 30 jul 2021, 10:49 .....DICE måste ha strömanslutning......
Men normalt får väl DICE ström via bilbatteriet, extern strömintag trodde jag bara behövdes vid speciella behov ?
(Ser på annonsbilder enbart usb & obd kontakter)
Ingen bra idé, DICE drar rätt mkt ström så man tömmer startbatteriet ganska lätt. Jag använder en laptop-laddare med rätt kontakt, volt och ampere till min DICE. Finns adapter på Kjell & Co annars.
#1456490
SubMarine skrev: fre 30 jul 2021, 11:48 Bilen själv måste ju dra oändligt mycket mer ström när tändningen är på än vad DiCE gör när den matas via OBD-uttaget.

Jag själv kör Vida (2010) i en Win XP virtuell maskin. Funkar fint.
Möjligt, jag ser iaf till att ha ljuset av, batteriladdare på och datorn plus DiCE anslutet till ström som man oftast gör i Volvo-verkstäderna. Vissa operationer tar lång tid, och då går strömmen åt.
Har ju garage så då är det inga bekymmer med strömmen, och brukar resonera att det är bättre att förbereda rejält om utifall att. Sån är jag...

Hade mkt krångel med virtuell maskin, och hade en laptop med Win7Pro liggande, enklast så.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]