Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456194
Inför byte av dessa tänker jag på kvalitet länkdamasker & hårdheten på bussningar.

Jag tog en priskoll på länkarm:
-Volvo original ca 2200
-TRW ca 1000
-PPsweden ca 750
-Bilstein ca 650
-SKF & FAG ca 550

Länk till krängningshämmare:
-Volvo original ca 900
-Vparts Vselection ca 250
-TRW ca 160
-Bilstein ca 130
-SKF & FAG ca 110

Därmed blev jag förvirrad, eftersom normalt så tänker jag mig varumärken som SKF & FAG som nära original,
men nu är de billigast trots att Trodo.se rankar dessa som "premium".

Vem tillverkar åt Volvo?
För numera till dessa gamla bilar lär nog Volvo bara stämpla sin logga och kalla Volvo original med sin kartong.
#1456270
Jag köpte Biltemas stag senast, tänkte att de lär ge upp snabbt men de är ju enkla att byta. Men de har faktiskt hängt med bra många år nu..
Volvo tillverkar mig veterligen bara karosser och motorblock själva, alla andra prylar köptes/köps från underleverantörer och säljs sen som "Volvo original spare parts" för någonstans mellan 10x till 20x Volvos inköpspris :-D
#1456276
Erik Å skrev: tor 29 jul 2021, 01:53 Jag köpte Biltemas stag senast, tänkte att de lär ge upp snabbt men de är ju enkla att byta. Men de har faktiskt hängt med bra många år nu..
Volvo tillverkar mig veterligen bara karosser och motorblock själva, alla andra prylar köptes/köps från underleverantörer och säljs sen som "Volvo original spare parts" för någonstans mellan 10x till 20x Volvos inköpspris :-D
Ok, jag har faktiskt kvar original-länkarmarna liggandes som jag bytte ut för 3år sedan, jag hade inte kört de till återvinningen än, efter jag bytte ut för 3år sedan.
Dessa har bokstäverna VOLVO upphöjt i gjutjärnet och inga traditionella Volvo-nummer, bara fåtal siffror upphöjt i gjutjärnet.

Nu när jag tänker efter så såg jag på ytterstyrändarna(bytta ca7år sen på Volvo på den tiden jag lät dem meka) att där stod TRW klart o tydligt, letade inte efter märkningar utan kom i blickfånget när jag hade hjulet av i förrgår.
Eftersom jag aldrig fått fråga från Volvo om jag vill reparera med alternativa delar, så antingen så hade de inte original kvar längre att beställa hem, eller så gör TRW sådana åt Volvo åtminstone.
#1456282
Svanis skrev: tor 29 jul 2021, 07:06 ..Dessa har bokstäverna VOLVO upphöjt i gjutjärnet..
Vi skriver VOLVO på etiketten på de ECU:er som tillverkas av underleverantören jag jobbar åt.. Krav från kunden! :-D
Inte alls omöjligt att de köpte stagen från TRW eftersom de även köpte styrväxlar därifrån (parallellt med SMI)
Brukar vara gynnsamt i prisförhandlingarna om man köper mycket från samma leverantör :P
Å andra sidan är väl stagen bland de komponenter som det är enklast att byta leverantör på

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]