Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456085
Är denna bild en typisk läckande damask, eller är det läckande drivaxeltätning?
(vänster inre drivknut)
_20210727_210706.JPG
_20210727_210706.JPG (164.31 KiB) Visad 1108 gånger
_20210727_205529.JPG
_20210727_205529.JPG (192.61 KiB) Visad 1108 gånger
.
På bilbesiktningen förra året då jobbade där en f.d. volvo-mek, jag passade på fråga om ett missljud & han nämnde att på M56 var det ett lager som började missljuda efter 17000mil, skulle tydligen inte vara någon fara, men missljudet skulle öka med tiden.
Jag har för mig han talade om vänster drivaxellager i lådan, jag kan i så fall gott tänka mig en torr gammal tätning blir lite otät.

Nu idag har min 2,5T 17200 på mätarn.
#1456095
17000? Löjligt, har själv passerat 55k med god marginal :-D
Men det sipprar faktiskt ut lite växellådsolja vid tätningen på vänster axel, har en ny tätning liggande man har inte orkat byta.
Dock så fuktar det på växellådans gavel och blir blött på undersidan.
Höger tätning är helt tät. Misstänker att det hamnar mer sand och damm på tätningen på vänster sida så den slits snabbare.
Eller så är det frånvaron av stödlager som gör att axeln rör sig mer på vänster sida.
Om du torkar med papper, blir papperet oljigt eller är det svart drivknutsfett som slungats ut..?
Men på bilden ser det ut som om fukten fortsätter in på den "rundade" delen in mot lådan, fett som kryper ut vid kanten på damasken borde rimligen inte hamna där.
#1456108
Har beställt drivaxeltätningar nu, hade på känn att det troligtvis inte var knutfett.
Men ska lyfta bilen på OKQ8 av andra orsaker och då ta mig en närmare koll på vad som sipprat ut, det ska ju regna framöver och jag är enkel grusplansmekare ;-)
Förresten dina innerknutar har du rengjort dom och fettat om dessa?
#1456109
Svanis skrev: tis 27 jul 2021, 23:29 Förresten dina innerknutar har du rengjort dom och fettat om dessa?
Bara den högra (som fick neoprendamask), är rädd att jag inte får originaldamasken (plast) att sitta tätt om jag tar loss den.. Inte ens om jag köper en ny :-D
Ser inget egentligt skäl att öppna vänstra innerknuten, allt var ju i god ordning på den högra :-)
Man får förstås vara försiktig vid demontering av axeln så att inte kulorna ramlar ur, isåfall har man inget val ;-)
Tripod har faktiskt en fördel där, den kan man alltid skjuta ihop om man råkat dra isär den för mycket.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1456114
Svanis skrev: tis 27 jul 2021, 22:35 .. han nämnde att på M56 var det ett lager som började missljuda efter 17000mil, skulle tydligen inte vara någon fara, men missljudet skulle öka med tiden...
Var det möjligen "knack"-ljudet som uppstår då bilen står still med friläge i som han menade? Det är tydligen typiskt för M56..
Jag tror själv det beror på glapp mellan dreven plus det faktum att en del av synkringarna av utrymmesskäl sitter på utgående axeln vilket innebär att dessa drev roterar även på stillastående bil med friläge i. Blir mest tydligt då motorn är varmkörd och växellådsoljan är som tunnast.
#1456115
Erik Å skrev: ons 28 jul 2021, 00:02
Svanis skrev: tis 27 jul 2021, 22:35 .. han nämnde att på M56 var det ett lager som började missljuda efter 17000mil, skulle tydligen inte vara någon fara, men missljudet skulle öka med tiden...
Var det möjligen "knack"-ljudet som uppstår då bilen står still med friläge i som han menade? Det är tydligen typiskt..
Jag tror själv det beror på glapp mellan dreven plus det faktum att en del av synkringarna av utrymmesskäl sitter på utgående axeln vilket innebär att dessa drev roterar även på stillastående bil med friläge i.
Vill minnas det var ett samtal om molande ljud från vänster fram vid färd, jag hade bytt hjullagret men ljudet var kvar.
#1456118
Erik Å skrev: tis 27 jul 2021, 23:34
Svanis skrev: tis 27 jul 2021, 23:29 Förresten dina innerknutar har du rengjort dom och fettat om dessa?
Bara den högra (som fick neoprendamask), är rädd att jag inte får originaldamasken (plast) att sitta tätt om jag tar loss den.. Inte ens om jag köper en ny :-D
Ser inget egentligt skäl att öppna vänstra innerknuten, allt var ju i god ordning på den högra :-)
Man får förstås vara försiktig vid demontering av axeln så att inte kulorna ramlar ur, isåfall har man inget val ;-)
Tripod har faktiskt en fördel där, den kan man alltid skjuta ihop om man råkat dra isär den för mycket.
Ja men det är väl lika bra och passa på då, fetta om knutarna när man ändå har lossat dem och har dem på arbetsbänken. Man vill ju inte tänka “jag borde ha- när jag hade det loss”. :-D
#1456188
DayDreamer skrev: ons 28 jul 2021, 11:38 Byt vaxellådsoljan även i samband ;-) volvo tycker att man ej ska behöva det men jo det ska man. blir ju metallpartiklar å fukt i oljan efter några 1000tals mil. :-)
Bra där, hade ingen tanke på det, men varför inte passa på när man ändå lossar drivaxlarna.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]