Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
#1456077
Tjena bytt slavcylindern och lamell på min Volvo v70xc 99 och ska luft systemet men när jag använder min pump så får jag ut en jävla massa luft så det tjuvas luft nån stans i systemet om det är vid koppligiens huvudcylinder eller någon annan stans på vägen
Har en gissning om att det kan komma ut ur inkopplingen mot slavcylindern och luftpipan för när man skruvar upp luftpipan så börjar det läka ut bromsvätska ur den men skulle det kunna vara någon annan stans och hur ska man täppa igen?
ECE712A7-1C12-4D1B-A542-F8CB5CB86C82.jpeg
ECE712A7-1C12-4D1B-A542-F8CB5CB86C82.jpeg (500.08 KiB) Visad 980 gånger
(Är medveten om att klämman inte är på på bilden)
Har en teori om hur jag ska hitta lufttjuvs läckan. Att i piphålen blåsa in luft för att de vart oljan läcker ut för att kunna hobbylaga med vad som helst i garaget så man kan köra till besiktning imorn
av Erik Å
#1456081
Se upp med att intaget till kopplingen i bromsvätskebehållaren sitter högt uppe i inre hörnet mot torpedväggen. Om man inte håller behållaren närapå full så sugs det lätt in mer luft ner till kopplingen när man försöker lufta. Problemet blir ännu värre om bilen står så den lutar det minsta framåt..
Så håll nivån i behållaren nära "max" och låt gärna bilen luta bakåt..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1456139
Och tänk även på att kärlet är ett 2-kammarskärl, med kopplingsdelen som sektion nr2, och enda sättet att fylla den sektionen är att överfylla den första sektionen, så det rinner över till den andra.
Dvs, kärlet kan *se* nästan fullt ut genom påfyllningshålet, men kopplingen kan likväl vara snustorr, eller åtminstonde vara allt annat än full.
av arvidmelander
#1456175
tänkte ta dän huvudcylindern för att kolla om man ser någon skada på den som luften an ta sig in genom annars kan det vara i springan mellan själva slavcylindern och trevägskorsningen med pipa och osv för i gamla volvo original slavcylindern satt det en plast spets men den nya jag köpte hade ingen sån spets utan var gjort så den satt direkt in men det var fortfarande en gummipackning och den satt tajt så jag tror det måste tjuvas in luft någon annan stans
jag testade också att täppa den springan jag förts trodde det kom in luft in med hjälp av slangklämmor och en gummislang, men om det skulle vara därifrån luften tjuvades in så skulle det inte fortsätta komma in luft när luften i den större slangen tagits slut men det bara fortsätter komma stora luftbubblor. men dom är så stora så det nästan måste vara huvudcylindern som är paj.
undrar då också vart huvudcylindern sitter mot torpedväggen för man ser den under pedalerna och om den ska ut via motorutrymmet eller in i hytten

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]