Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457242
Om det var jag skulle jag försöka centrera hämmaren snida till nån bricka o punkta fast på båda sidor om bilen.
Kanske 2 halvmånar till varje sida om brickan inte går o trä över ändarna på k- hämmaren.
Under förutsättning att grejorna sitter rätt monterade och det borde de väl troligen göra.

Bara min åsikt.
#1457332
Erik Å skrev: mån 02 aug 2021, 20:29 Blev de nya bussningarna limmade (om det nu ska vara så) eller glömdes det bort? Skulle ju förklara varför hämmaren kommit på glid :P
Mina är nog limmade, har förundrats över att att man inte kan vrida hämmaren trots att båda stagen är bortplockade..
Original är vulkade på 21mm hämmaren, samma på mina bilar GLT & 2,5T
På 20mm hämmaren har jag förstått den har lösa bussningar, men har inte haft sådan själv, vore intressant om någon hade erfarenhet av sådan.
#1457335
Jag har för mig att någonstans har jag sett stoppringar som består av två halvmåneformade delar som man sätter på var sin sida och skruvar ihop runt en axel. Skulle såna fungera som glidstopp?
Typ sådan, dock lite för stor (1 tum)
stoppring.JPG
stoppring.JPG (3.66 KiB) Visad 203 gånger
https://skillab.se/sv/p/0b25da9d6ad74d7 ... delad-Galv
#1457342
Ja frågan är om det är värt att fixa någon form av glidstopp, då jag har original-hämmaren kvar liggandes.
Det visade ju sig att missljuden var kvar, så originalet är det inget fel på iaf, blir nog till att blästra lite & måla den och lämna in för återutbyte,
då det blir allt väl trixigt annars byta själv med enbart domkrafter.

Fann nu just en video på Youtube där de byter krängningsbussningar på en “aningen” sportigare bil än min ;-)
Där är både original & nya bussningen lösa, de t.o.m. smörjer in bussningen så att hämmaren ska kunna röra sig.
Älskar enkelheten I dess åtkomlighet för utbyte :-D
#1457344
S6024t skrev: tor 05 aug 2021, 00:17 Det "gula" är rost"vatten"
Inte omöjligt, men färgen på den vänstra bussningen är missvisande på den bilden, däremot bilden på den högra bussningen är “spot-on”,
d.v.s typ pollen-gult, så som det ser ut för ögat.
AFDE3FFF-3848-4CE3-8AFA-173B0C136991.jpeg
AFDE3FFF-3848-4CE3-8AFA-173B0C136991.jpeg (115.63 KiB) Visad 198 gånger

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]