Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456076
Idag dagen innan besiktning, så fann jag skador på nedre vänstra länkarmen, i samband med att jag kollade upp en annan sak.
Så nu avbeställde jag besiktningen, förvisso får jag körförbud ändå vid månadsskiftet -men har inte för avsikt att köra innan länkarmen är bytt.
Alltså:
- krängningshämmaren har gnidit sig mot länkarm (inte hela världen)
- krängningshämmarstagets nedre pinnbult har ätit sig in i länkarmen ( trafikfara är min åsikt)
- krängningshämmaren är inte centrerad, jag får in 2fingrar mot subframe vänster sida & 4fingrar på motsvarande på höger sida
_20210727_210914.JPG
_20210727_210914.JPG (128.13 KiB) Visad 1544 gånger
_20210727_210943.JPG
_20210727_210943.JPG (158.04 KiB) Visad 1544 gånger
.
Har haft en del missljud fram under åren, så för 2år sedan införskaffade jag nya bussningar av PU-typ
https://www.rendcarparts.com/volvo/part ... D9173983PU

Min första tanke var idag att jag då för 2 år sedan kanske tänkte fel, att man möjligen borde svetsat dit några "stoppbrickor" på var sida bussningsöverfallet så hämmaren inte kan skjuta sig i sidled.
Men idag kollade jag bussningsbyte på Youtube, där man bytte lösa bussningar till styvare och återmonterade,
men de hade inga påsvetsade "stoppbrickor" heller.

Så vad är normalt med lösa bussningar, håller överfallen hämmaren kvar i läge?
Jag ser förvisso en glipa i bussningen mot hämmaren enligt bild, men jag hade fullt rattutslag mot höger och domkraften uppumpad på vänster sida.
DSC_3056.JPG
DSC_3056.JPG (384.51 KiB) Visad 1544 gånger

Historik om bussningsbytet:
Jag köpte en identisk 21mm krängningshämmare från skroten (typen med vulkade bussningar), kapade bort bussningsinfästningen med vinkelslip och skrapade bort gammal vulkat gummi från hämmaren med morakniv.
Jag lät Volvo byta ut min original-krängningshämmare (21mm) och skickade med de nya bussningarna enligt länken ovan.
Kan nämna att det blev ingen förbättring på missljud, så original-krängningshämmaren var det inget fel på.
#1456091
Om man byter länkarmen och tar bort stagen till hämmaren, då antar jag bilprovningen kommer underkänna, eftersom originalutrustning är urkopplad?
Enbart en provisorisk lösning i så fall, kan hålla mig på 60-vägar tills bilverksta´n har tid att byta tillbaka, egentligen kan jag låta den stå iofs.
(jag sparade original-krängningshämmaren "utifall om att")
#1456142
Om du sätter krängaren ur spel, t ex genom att ta bort stagen, så får du nedslag direkt, inget snack om den saken.
Ligger staget/bultarna emot länkarmen hela tiden i drifthöjd, eller är det bara under mer extrema förhållanden t ex markant infjädring? För är det bara vid markant infjädring så är oddsen rätt stora att du kommer igenom bes med en bra att veta, eller på sin höjd en vanlig 2a. Märkena på länkarmen ser ju rostiga ut(lite dålig fokus på bilden, så svårt att avgöra helt säkert), vilket tyder på att det ej ligger emot konstant, eller kanske inte ens alls längre. :-)

Krängaren hålls centrerad av stagen, och till viss del friktionen av överfallsbussningarna. Den *ska* kunna röra sig sidleds - till en viss gräns. Inte så mycket att den slår i något, men heller inte helt stum. En krängare som inte håller sig (någorlunda)centrerad brukar bero på en av 2 saker - slitna bussningar i stagen, eller böjda fästöron för stagen.
#1456186
Lucif3r skrev: ons 28 jul 2021, 10:18 Om du sätter krängaren ur spel, t ex genom att ta bort stagen, så får du nedslag direkt, inget snack om den saken.
Ligger staget/bultarna emot länkarmen hela tiden i drifthöjd, eller är det bara under mer extrema förhållanden t ex markant infjädring? För är det bara vid markant infjädring så är oddsen rätt stora att du kommer igenom bes med en bra att veta, eller på sin höjd en vanlig 2a. Märkena på länkarmen ser ju rostiga ut(lite dålig fokus på bilden, så svårt att avgöra helt säkert), vilket tyder på att det ej ligger emot konstant, eller kanske inte ens alls längre. :-)

Krängaren hålls centrerad av stagen, och till viss del friktionen av överfallsbussningarna. Den *ska* kunna röra sig sidleds - till en viss gräns. Inte så mycket att den slår i något, men heller inte helt stum. En krängare som inte håller sig (någorlunda)centrerad brukar bero på en av 2 saker - slitna bussningar i stagen, eller böjda fästöron för stagen.
OK som jag trodde om bilprovningen då.
Har inte forskat om när det ligger emot än.
Men utöver det tack för informationen (avser inte att märka ord) vill bara klargöra, med "bussningar i stagen" då avser du kulleden på länken till krängningshämmaren?
#1456278
Lucif3r skrev: ons 28 jul 2021, 10:18 Om du sätter krängaren ur spel, t ex genom att ta bort stagen, så får du nedslag direkt, inget snack om den saken.
Ligger staget/bultarna emot länkarmen hela tiden i drifthöjd, eller är det bara under mer extrema förhållanden t ex markant infjädring? För är det bara vid markant infjädring så är oddsen rätt stora att du kommer igenom bes med en bra att veta, eller på sin höjd en vanlig 2a. Märkena på länkarmen ser ju rostiga ut(lite dålig fokus på bilden, så svårt att avgöra helt säkert), vilket tyder på att det ej ligger emot konstant, eller kanske inte ens alls längre. :-)

Krängaren hålls centrerad av stagen, och till viss del friktionen av överfallsbussningarna. Den *ska* kunna röra sig sidleds - till en viss gräns. Inte så mycket att den slår i något, men heller inte helt stum. En krängare som inte håller sig (någorlunda)centrerad brukar bero på en av 2 saker - slitna bussningar i stagen, eller böjda fästöron för stagen.
Hade 1 tydligare bild där man ser nynötning på skadorna, då har den ändå stått ute i 1vecka, har enbart kört några km till Carglass för ny vindruta.
_20210729_070926.JPG
_20210729_070926.JPG (198.5 KiB) Visad 1461 gånger
Kan möjligen vara så att mina eftermarknads-länkar till krängningshämmaren, inte pallar dragbelastningen som ökar när jag inte har vulkade bussningar i hämmaren, så ena har blivit defekt.
#1456698
Ja idag som var sista dag innan körförbud, pga ej utförd besiktning, tog jag mig till OKQ8 och hissade upp bilen.
De hade den gamla typen av lyftar då bilen står på hjulen vid upphissad.
Vänster sida av hämmare låg emot länkarmen, tog ett brytjärn och makade hämmaren åt vänster ca 15mm, hade nog behövt 5mm till men lyckades inte få ett omtag med det grovverktyget.
Kände därefter på länkar/stag för krängaren och vänstra länken/staget är det glapp i, sedan kan man fundera på om dess glapp tillåtit hämmaren att dra sig åt höger eller om den ändå tillåtit detta och blivit glapp efter att dess nedre led krockat med länkarmen.

Jäkla korkad infästning för hämmaren mot subframe förresten, enligt Volvo måste man lossa/ sänka subframe för att komma åt de främre skruvarna på bussnings-överfallen
#1456755
Krängningshämmarbussningarna på subframe (lagringen) är (ska vara) limmad mot stålet orginal.
Dvs krängnings"stången" skall INTE kunna glida fritt sidledes.

Men eftermarknadsbussningar är inte så, och detta är för mog okänt fenomen.
Sitter stagen rätt?
Jag tänker om höger och vänster sitter olika vridna med 180' så det blir en sidokraft.

Men nu är det länge sedan jag tittade i hjulhuset på en 850/S/V70 plattform Nr1.
Kanske inte är fysikt möjligt att vända så.
#1456821
MickeM skrev: sön 01 aug 2021, 10:22 Krängningshämmarbussningarna på subframe (lagringen) är (ska vara) limmad mot stålet orginal.
Dvs krängnings"stången" skall INTE kunna glida fritt sidledes.

Men eftermarknadsbussningar är inte så, och detta är för mog okänt fenomen.
Sitter stagen rätt?
Jag tänker om höger och vänster sitter olika vridna med 180' så det blir en sidokraft.

Men nu är det länge sedan jag tittade i hjulhuset på en 850/S/V70 plattform Nr1.
Kanske inte är fysikt möjligt att vända så.
Jag tror inte de går att montera fel, på min sitter de iaf rätt.

-Möjligen har volvo slarvat när de drog åt skruvarna på bussningsöverfallen, fast det är mycket låg sannolikhet,
med tanke på att det var min PST sedan 2001 som utförde det.

-Möjligen fick jag fel bussningar, jag beställde för 21mm, men de finns även för 21,5mm.

-Möjligen har PU-bussningen reagerat på färgen jag målade över den rena metallen som blottades efter bortskrapning av vulkad bussning.
Jag ser en gulaktig beläggning, som jag inte vet vad den kommer ifrån.
094CA0FF-5C6B-439C-8DBB-5C41CE491425.jpeg
094CA0FF-5C6B-439C-8DBB-5C41CE491425.jpeg (87.36 KiB) Visad 1298 gånger
.
Fastän på högra efter lägesjustering med brytspett så verkar inte det gula vara inne i anliggningsytan
58A4E924-7428-457F-A7A8-ED9F62C9F263.jpeg
58A4E924-7428-457F-A7A8-ED9F62C9F263.jpeg (115.63 KiB) Visad 1293 gånger

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]