av Svanis - tis 27 jul 2021, 21:55
- tis 27 jul 2021, 21:55
#1456076
Idag dagen innan besiktning, så fann jag skador på nedre vänstra länkarmen, i samband med att jag kollade upp en annan sak.
Så nu avbeställde jag besiktningen, förvisso får jag körförbud ändå vid månadsskiftet -men har inte för avsikt att köra innan länkarmen är bytt.
Alltså:
- krängningshämmaren har gnidit sig mot länkarm (inte hela världen)
- krängningshämmarstagets nedre pinnbult har ätit sig in i länkarmen ( trafikfara är min åsikt)
- krängningshämmaren är inte centrerad, jag får in 2fingrar mot subframe vänster sida & 4fingrar på motsvarande på höger sida .
Har haft en del missljud fram under åren, så för 2år sedan införskaffade jag nya bussningar av PU-typ
https://www.rendcarparts.com/volvo/part ... D9173983PU
Min första tanke var idag att jag då för 2 år sedan kanske tänkte fel, att man möjligen borde svetsat dit några "stoppbrickor" på var sida bussningsöverfallet så hämmaren inte kan skjuta sig i sidled.
Men idag kollade jag bussningsbyte på Youtube, där man bytte lösa bussningar till styvare och återmonterade,
men de hade inga påsvetsade "stoppbrickor" heller.
Så vad är normalt med lösa bussningar, håller överfallen hämmaren kvar i läge?
Jag ser förvisso en glipa i bussningen mot hämmaren enligt bild, men jag hade fullt rattutslag mot höger och domkraften uppumpad på vänster sida.
Historik om bussningsbytet:
Jag köpte en identisk 21mm krängningshämmare från skroten (typen med vulkade bussningar), kapade bort bussningsinfästningen med vinkelslip och skrapade bort gammal vulkat gummi från hämmaren med morakniv.
Jag lät Volvo byta ut min original-krängningshämmare (21mm) och skickade med de nya bussningarna enligt länken ovan.
Kan nämna att det blev ingen förbättring på missljud, så original-krängningshämmaren var det inget fel på.
Så nu avbeställde jag besiktningen, förvisso får jag körförbud ändå vid månadsskiftet -men har inte för avsikt att köra innan länkarmen är bytt.
Alltså:
- krängningshämmaren har gnidit sig mot länkarm (inte hela världen)
- krängningshämmarstagets nedre pinnbult har ätit sig in i länkarmen ( trafikfara är min åsikt)
- krängningshämmaren är inte centrerad, jag får in 2fingrar mot subframe vänster sida & 4fingrar på motsvarande på höger sida .
Har haft en del missljud fram under åren, så för 2år sedan införskaffade jag nya bussningar av PU-typ
https://www.rendcarparts.com/volvo/part ... D9173983PU
Min första tanke var idag att jag då för 2 år sedan kanske tänkte fel, att man möjligen borde svetsat dit några "stoppbrickor" på var sida bussningsöverfallet så hämmaren inte kan skjuta sig i sidled.
Men idag kollade jag bussningsbyte på Youtube, där man bytte lösa bussningar till styvare och återmonterade,
men de hade inga påsvetsade "stoppbrickor" heller.
Så vad är normalt med lösa bussningar, håller överfallen hämmaren kvar i läge?
Jag ser förvisso en glipa i bussningen mot hämmaren enligt bild, men jag hade fullt rattutslag mot höger och domkraften uppumpad på vänster sida.
Historik om bussningsbytet:
Jag köpte en identisk 21mm krängningshämmare från skroten (typen med vulkade bussningar), kapade bort bussningsinfästningen med vinkelslip och skrapade bort gammal vulkat gummi från hämmaren med morakniv.
Jag lät Volvo byta ut min original-krängningshämmare (21mm) och skickade med de nya bussningarna enligt länken ovan.
Kan nämna att det blev ingen förbättring på missljud, så original-krängningshämmaren var det inget fel på.
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5 170hk aut 1997
S70 2,5 170hk aut 1997