Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455695
Hejsan,
Ska försöka ge mig på att göra om en s70 -98 automat till a-traktor.
Köpt h-reg ifrån Loh Electronics och de sa att plocka varvtalet från kamaxelgivaren.
Lättare sagt än gjort. Vilken av kablarna kan det vara?
Blå/gul
Brun/svart
Gul/röd

Deras guide gällde en v70 -99:a och det skiljer sig från S70.

Hastighetssignal har jag hittat via gul/svart kabel bakom radio.
Bilagor
bild1.PNG
bild1.PNG (218.13 KiB) Visad 2664 gånger
#1456265
Är stiften på kontakten i nån ände numrerade? Har för mig det är:

Pin 1 Sensorjord
Pin 2 Signal
Pin 3 5V
DayDreamer skrev:Kamaxelgivaren??? varför inte vevaxelgivaren? det är ju därifrån ECM hämtar information om motorns varvtal.
Skulle tippa på att boxen som ska styra h-reg inte gillar missing tooth. Sen tror jag inte signalen från kamgivaren är lika känslig som den från vevaxelgivaren.
#1519855
Har en s70 från 1998 med automat.
Och motorn är en 144 hk 10 ventiler.

Hade du den motorn också?

Det verkar skilja på dessa motorer och elsystemen.

144 hk verkar komplicerad medans 170 går enligt förklaringen rödsvart kabel från vevaxelgivaren/kamaxelgivaren och hastighetssignalen via gulsvart bakom originalstereon.

På min s70 1998 med 144 hk motorn fungerar alt bra med inkopplingen men inte varvtalet.

Kopplar man den till rödsvart på motorns givare så får man bara signalen vid över 2000 varv och inget under det. Loh boxen bryter bilen så den inte varvar mer en lite över 2000 varv.

Signalen försviner under 2000 varv

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]