Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
#1455497
Hej jag har bytt min slavcylinder på min v70xc 99 och ser att tryckplattans tänder är inböjda längst upp och jag undrar om de ser ut så när man tar ut transmission kåpan eller om jag måste byta den också
1FE7F2F4-AA18-4D1F-95D0-A8F2B02D00EA.jpeg
1FE7F2F4-AA18-4D1F-95D0-A8F2B02D00EA.jpeg (523.14 KiB) Visad 908 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1455654
Urkopplingslagret/slavcylindern har en given slaglängd. Om tryckplattans tänder är böjda fungerar inte kopplingen korrekt då det "äter upp" slaglängden. Följden blir att kopplingspedalen bara "tar" i botten. Har själv bytt en koppling på en V50 2.4 av denna anledning. Orsak kan vara montagefel pga. att ingående växellådsaxeln tillåts att vila på fingrarna med tyngden av hela växellådan, vilket de inte är gjorda för.
Men i ditt fall tror jag att lamellcentrum har totalhavererat då friktionsmaterial tittar fram mellan tryckplatta och svänghjul, med påföljd att fingrarna är inböjda.
Lyft undan växellådan, lossa tryckplattan och beskåda förödelsen.

Öppna inte fler trådar utan fortsätt på den här, så blir det lättare att följa! :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1455758
Ta reda på hur svänghjulet mår och ser ut när du ändå är i gång. Det kan ev spara en jävla massa mer jobb :nerd: .

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]